De Telecommunicatiewet geeft concreet aan wat we onder verboden spam moeten begrijpen. Een van de voorwaarden is hierbij dat het moet gaan om een zogenoemd “automatisch communicatiesysteem”. Zo perkt het de vrijheid in om mails en faxberichten rond te sturen. De Reclame Code Commissie heeft nu aangegeven dat het begrip “automatisch communicatiesysteem” ruimer moet worden begrepen dan aanvankelijk gedacht. Niet onbelangrijk voor ondernemers die denken subtiel reclameboodschappen mee te geven…
Reclame toevoegen aan overboeking
In een zaak die voor de Reclame Code Commissie verscheen, had een consument een overboeking van €0,01 ontvangen van KPN. Eén cent. Zonder reden. Sympathiek. Wel hing er een leuke opmerking aan vast, namelijk dat ISDN stopt en dat de consument contact op kan nemen voor persoonlijk advies. De consument bekijkt vervolgens zijn rekeningafschrift en krijgt de reclameboodschap te zien. Je zou denken dat de consument er geen cent om zou geven, maar niets is minder waar.
De consument vroeg KPN te onderbouwen hoe het aan de noodzakelijke gegevens kwam en trok, bij gebrek aan zo’n onderbouwing, naar de Reclame Code Commissie.
Opmerkingenveld heeft het doel gelezen te worden
De Reclame Code Commissie oordeelde dat zo’n opmerkingenveld niet vrijblijvend wordt ingevuld maar met een concreet doel: de ontvanger die de meegedeelde opmerking zal lezen. KPN gebruikt het opmerkingenveld hier niet als betaalmethode maar als communicatiemethode. Het verschilt dan ook niet zoveel van een sms, behalve dan dat het bericht niet naar een telefoonnummer maar naar een rekeningnummer wordt verzonden. En dus is er gewoon sprake van een automatisch communicatiesysteem. En in dit geval ook van verboden spam onder de Telecommunicatiewet. De campagne van ISDN was met andere woorden geen rooie cent waard. Integendeel.
Maar bovenal gaat het om een wel heel ruime interpretatie van het begrip “automatisch communicatiesysteem”. Toch staat de Reclame Code Commissie niet alleen met betrekking tot zo’n ruime interpretatie. Ook de Autoriteit Consument en Markt, dat eveneens toezicht houdt op de Telecommunicatiewet, hanteert zo’n ruime interpretatie. Het stelt immers dat “alle directe elektronische berichten” hieronder vallen en draait de redenering om door de loutere gevallen te benoemen waarin er van spam geen sprake is. Houd er maar beter rekening mee, want organisaties zoals de ACM hebben in het verleden al bewezen geen twee deuntjes voor één cent te zingen.
Persoonlijke gegevens gebruiken? Twee keer nadenken
De AVG legt verregaande beperkingen op met betrekking tot het gebruik van persoonlijke gegevens. Dat is meteen ook de reden waarom wij ons AVG-pakket zo hard in de kijker zetten. Toch is het lang niet alleen de AVG die jouw bewegingsvrijheid beperkt. Ook in het verleden zag men al toe op de bescherming van de persoonlijke gegevens. Ze zomaar gebruiken om spamberichten rond te sturen, kan bijvoorbeeld niet.
Ben je van plan om consumenten actief te contacteren maar twijfel je over de rechtsgeldigheid van jouw acties? Kom er dan over spreken met één van onze juristen. Wij leggen jou uit wat kan en wat niet kan. Maar bovendien kijken we meteen ook even naar de privacyvoorwaarden van jouw onderneming. Mogelijks kunnen we in de toekomst immers meer doen met de verzamelde persoonsgegevens. Maar dan wél binnen een wettelijk aanvaard kader. Een fluitje van een cent? Voor ons wel. Maar daarom zijn wij dan ook gespecialiseerde juristen.
MKBrecht.nl Bedrijfsjuristen & Advocaten
Met onze brede expertise binnen onze praktijkgebieden bedienen we cliënten in uiteenlopende sectoren. Van MKB, beursgenoteerde bedrijven en internationale ondernemingen tot (semi-)overheden en non-profit. We bieden juridische adviezen op alle niveaus, van boardroom tot individuele medewerker. Kenmerkend voor onze dienstverlening zijn de hoge kwaliteit, betrouwbaarheid en verdieping in specialismen.
Op zoek naar:
Meer weten over onze dienstverlening? Bel 085 25000 44