Een booming business, zo zou je de combinatie tussen sociale media en influencermarketing kunnen noemen. Het gaat in dergelijke gevallen om reclame, waarvoor strenge regels gelden. De Nederlandse reclamewetgeving is echter niet helemaal aangepast aan de bijzonderheden van influencermarketing. De herziene Europese richtlijn, die uiterlijk op 19 september 2020 in Nederlandse wetgeving moet zijn omgezet, brengt daar verandering in. Vooral voor influencers die werken met videocontent, heeft dat een aantal gevolgen.
Weinig reglementering, wel pogingen tot zelfregulering
Voor reclame wordt momenteel gekeken naar de Nederlandse Mediawet, die echter niet van toepassing is op sociale media. Net daarom zijn er al verschillende pogingen tot zelfregulering ondernomen. Denk daarbij aan de Social Code met transparantierichtlijnen voor Youtubers of aan de Reclamecode Social Media, die toch al wat meer concrete regels oplegt. Die reclamecode raadt bijvoorbeeld aan om hashtags zoals ‘#ad’ toe te voegen aan Facebookberichten en verduidelijkt zaken zoals het manipulatieverbod.
Een aantal van de zaken die in de Reclamecode Social Media voorkomen, zijn vanuit de algemene rechtsbeginselen afdwingbaar. Net daarom raden wij aan om de regels ervan goed op te volgen, al was het maar om reputatieschade te voorkomen. Toch kan de Reclame Code Commissie, bij wie klachten kunnen worden ingediend, niet zelf ingrijpen. Dat kan de Autoriteit Consument en Marketing wel, maar het gebeurt maar heel uitzonderlijk. Dat zorgt toch een beetje voor straffeloosheid, waardoor lang niet alle influencers de regels en richtlijnen even goed volgen. Met de nieuwe richtlijn zal daar verandering in komen.
CvdM kan boetes opleggen
Vanaf volgend jaar komt er een einde aan die vrijheid. De herziene richtlijn zal er voor zorgen dat het Commissariaat voor de Media bevoegd wordt voor videoclips van influencers. Dit wil zeggen dat het CvdM de wettelijke regels mag handhaven en ook boetes mag opleggen. Hierdoor is het des te belangrijker dat je aan de nieuwe regels, die voor alle duidelijkheid nog niet zijn opgesteld, voldoet. De uitbreiding van het bevoegdhedenpakket geldt echter enkel voor videocontent en niet voor tekstberichten of foto’s die je verspreidt via sociale media. Tenzij de Nederlandse wetgever anders voorziet.
Nieuwe regels voor videoplatformen
Ook indien je zelf een videoplatform uitbaat, zal je meer dan waarschijnlijk de handen uit de mouwen moeten steken. Door de richtlijn zal Nederland regels moeten opstellen voor videoplatformen. Zo zal het videoplatform duidelijk de mogelijkheid moeten bieden om videoreclame herkenbaar te maken. Het is nog niet duidelijk hoe Nederland dat zal aanpakken. De huidige regels die in de Reclamecode Sociale Media zijn opgenomen, zullen meer dan waarschijnlijk het vertrekpunt vormen. Voor vragen hieromtrent kan je terecht bij MKBrecht.nl.
Wat moet je nu als influencer doen?
Momenteel volstaat het om de richtlijnen die in de Reclamecode Social Media zijn opgenomen, nauwgezet na te leven. Van zodra de herziene Europese richtlijn in nationale wetgeving is omgezet, moet je natuurlijk de nieuwe nationale regels respecteren. In principe is dat enkel het geval voor videocontent, waardoor je voor foto’s of tekstadvertenties afhankelijk blijft van de Reclamecode Social Media. Anderzijds kan het natuurlijk zijn dat de wetgever het momentum gebruikt om meteen ook de andere aspecten van influencermarketing te reguleren. Daarover zullen wij van MKBrecht.nl tijdig berichten.
Uiteraard volgen wij van MKBrecht.nl alles op de voet. Heb je nog vragen over de wettelijke regels die je moet respecteren bij influencermarketing of wil je als opdrachtgever concrete afspraken opnemen in de samenwerkingsovereenkomst? Dan helpt MKBrecht.nl je graag verder. Plan nu een belafspraak in en laat je adviseren.
MKBrecht.nl Bedrijfsjuristen & Advocaten
Met onze brede expertise binnen onze praktijkgebieden bedienen we cliënten in uiteenlopende sectoren. Van MKB, beursgenoteerde bedrijven en internationale ondernemingen tot (semi-)overheden en non-profit. We bieden juridische adviezen op alle niveaus, van boardroom tot individuele medewerker. Kenmerkend voor onze dienstverlening zijn de hoge kwaliteit, betrouwbaarheid en verdieping in specialismen.
Op zoek naar:
Meer weten over onze dienstverlening? Bel 085 25000 44