Contracten

Hoe moet je de bestelling bevestigen bij een koop op afstand?

Indien er sprake is van een koop op afstand, heb je als verkoper een aantal verplichtingen. Zo moet je bijvoorbeeld voldoen aan een informatieplicht en moet je steeds een bevestiging van de bestelling of overeenkomst aan de consument bezorgen. Het is belangrijk dat je alle noodzakelijke gegevens hierin vermeldt.

Wanneer is er sprake van een koop op afstand?

Wanneer je producten of diensten niet in een winkel verkoopt maar bijvoorbeeld via het internet, per telefoon of op beurzen, spreken we van een koop op afstand. In dat geval zijn er een aantal consumentenrechtelijke beschermregels van toepassing. Opdat er sprake is van een koop op afstand moet het met andere woorden gaan om een consumentenkoop waarbij de ene partij een bedrijf is en de andere een consument. Daarnaast zijn er wel een aantal uitzonderingen van toepassing. Zo is er geen sprake van een koop op afstand bij de verkoop van reizen, vakanties of onroerende goederen.

Verplichting om bestelling te bevestigen

Wanneer het gaat om een koop op afstand, moet de professionele verkoper een bestelbevestiging verzenden waarin een aantal gegevens moeten zijn opgenomen. De bestelbevestiging moet je op een bewaarbare drager bezorgen. Dit kan bijvoorbeeld een brief zijn, maar ook een mail of een pdf. Het is met andere woorden niet voldoende om enkel op de website een bestelbevestiging weer te geven. De consument moet de bestelbevestiging uiterlijk op het moment van de levering ontvangen, dus je kan uiteraard ook gewoon de brief aan het pakje toevoegen.

Wat moet er in de orderbevestiging staan?

In de bestelbevestiging neem je nogmaals de informatie op die je ook voor de koop al had moeten laten weten. De bedenktijd waarop de consument recht heeft, het recht van een consument op een deugdelijk product, gegevens over je bedrijf, de klachtenafhandelingsregeling en de contactgegevens van de klantendienst moeten dus in de bestelbevestiging staan.

Daarnaast moeten ook alle gegevens met betrekking tot de bestelling worden toegevoegd. Het gaat om de specifieke product- of dienstgegevens en eventueel ook het leveringscontract of het abonnement. De prijs en de bijkomende kosten, de manier van betalen en de leveringsmethode moeten eveneens in de bestelbevestiging staan.

Wanneer de consument recht heeft op bedenktijd, moet je concreet aangeven hoe de consument dit recht kan uitoefenen en onder welke voorwaarden (kosten). Bovendien moet je ook een formulier toevoegen waarmee de consument zijn ontbindingsrecht kan uitoefenen.

Tot slot gelden er ook nog een aantal specifieke toevoegingen bij bijzondere contracten, zoals deze voor de levering van gas, water en elektriciteit. In dat geval moet je bijvoorbeeld aangeven onder welke voorwaarden de consument gas, water, warmte of elektriciteit kan geleverd krijgen terwijl de bedenktijd nog loopt.

Laat je helpen door MKBrecht.nl

Bij een verkoop op afstand moet je aan veel verplichtingen voldoen. Ook in je algemene voorwaarden mag je niet zomaar opnemen wat je wilt. Om je maximaal te beschermen tegen wanbetalers zonder de consumentenrechten te schaden, doe je daarom maar beter een beroep op de juristen van MKBrecht.nl. Wij stellen alle documenten voor je op. Ontdek er alles over tijdens een vrijblijvend intakegesprek met MKBrecht.nl.


MKBrecht.nl Bedrijfsjuristen & Advocaten

Met onze brede expertise binnen onze praktijkgebieden bedienen we cliƫnten in uiteenlopende sectoren. Van MKB, beursgenoteerde bedrijven en internationale ondernemingen tot (semi-)overheden en non-profit. We bieden juridische adviezen op alle niveaus, van boardroom tot individuele medewerker. Kenmerkend voor onze dienstverlening zijn de hoge kwaliteit, betrouwbaarheid en verdieping in specialismen.

Op zoek naar:


Meer weten over onze dienstverlening? Bel 085 25000 44

  • Wij werkten o.a. voor:
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner

Ontvang onze nieuwsbrief, vol met juridische tips