In een webwinkel kunnen potentiële klanten de producten niet voelen en uitproberen waardoor ze het moeten doen met foto’s, video’s, specificaties en beschrijvingen. Vooral die eerste twee zaken kunnen problematisch zijn, omdat je daarbij rekening moet houden met de auteursrechten van de fotograaf of de ontwerper. Vaak is wel het een en ander mogelijk.
Zomaar foto’s van producten publiceren is niet toegestaan
Het is eerst en vooral belangrijk om te weten dat de ontwerper van een product ook auteursrecht heeft op dat product. Wanneer jij vervolgens het product fotografeert en op je webshop publiceert, is er sprake van vermenigvuldiging en dat mag niet zonder de toestemming van de auteur. De auteur kan dan ook op elk moment verbieden dat jij de foto van het product verder verspreidt. Tenzij je natuurlijk het recht hebt om dat te doen.
Dat is bijvoorbeeld het geval wanneer er sprake is van een incidentele verwerking, bijvoorbeeld wanneer het product echt van ondergeschikt belang is en ergens op de achtergrond staat. Hierbij wordt met verschillende factoren rekening gehouden, zoals hoe nadrukkelijk het aanwezig is en hoe belangrijk het is voor de foto. Voor een begeleidende foto op een productpagina biedt die uitzondering natuurlijk geen mogelijkheden.
Toestemming vragen en verkrijgen
Wil je zelf foto’s nemen van producten en ze publiceren? Dan heb je de toestemming nodig van de ontwerper. Dat is niet altijd een probleem omdat het vaak de producent is die over de auteursrechten beschikt. Ook de producent wil dat de producten veelvuldig worden verkocht en heeft er dan ook niks op tegen als je het product in een unieke setting fotografeert. Zorg dan wel dat het duidelijk is wat je met de foto wil doen, bijvoorbeeld als je het niet alleen op je webshop wil publiceren maar ook wil gebruiken in een mailing of folder. In zo’n geval zet je maar beter het een en ander op papier om latere discussies te voorkomen.
Beschikbare foto’s gebruiken
Soms gebeurt het ook dat een ontwerper helemaal niet wilt dat je zelf foto’s gaat nemen en publiceren. Het is iets wat we wel vaker zien gebeuren in de modewereld, waarbij foto’s nu eenmaal afbreuk kunnen doen aan hun ontwerp. Denk bijvoorbeeld aan een mooie jurk die niet op een gepaste manier wordt gedragen of waarbij het model toch net niet over de juiste vormen beschikt.
Zij weten natuurlijk ook wel dat je zonder goede foto’s geen jurk kan verkopen. Daarom bieden ze ook zelf een aantal foto’s aan. Daar moet je wel goed bij opletten want ook op die foto’s rust er opnieuw auteursrecht. In de praktijk is er aan iedere foto een licentie verbonden. In die licentie staat dan waar je de foto’s mag publiceren en of je daarbij met een aantal zaken rekening moet houden. Soms is het bijvoorbeeld niet toegestaan om de foto’s voor landelijke reclamecampagnes te gebruiken. Ook hier kan je natuurlijk de toestemming verkrijgen om er alsnog van af te wijken. En ook hier raden we een goede overeenkomst aan.
Heb je een eigen product op de markt gebracht en wil je een duidelijke licentieovereenkomst voor de foto’s? Of heb je hier als webshopuitbater nog een aantal vragen over? Onze juristen helpen je graag verder. Plan een telefonische intake in en bespaar op juridische kosten zonder in te leveren op kwaliteit.
MKBrecht.nl Bedrijfsjuristen & Advocaten
Met onze brede expertise binnen onze praktijkgebieden bedienen we cliënten in uiteenlopende sectoren. Van MKB, beursgenoteerde bedrijven en internationale ondernemingen tot (semi-)overheden en non-profit. We bieden juridische adviezen op alle niveaus, van boardroom tot individuele medewerker. Kenmerkend voor onze dienstverlening zijn de hoge kwaliteit, betrouwbaarheid en verdieping in specialismen.
Op zoek naar:
Meer weten over onze dienstverlening? Bel 085 25000 44