Steeds meer ondernemers focussen op de digitale belevenis. Volgens de Europese richtlijnen zijn consumenten dan extra beschermwaardig. Dat heeft tot gevolg dat je nog duidelijker en helderder moet informeren, met een aantal verplichte vermeldingen tot gevolg. Laat je adviseren of laat minstens je website screenen zodat je aan alle verplichtingen voldoet.
Ruime informatieverplichting
In artikel 3:15d Burgerlijk Wetboek staat duidelijk dat wie een dienst van de informatiemaatschappij verleent, bepaalde informatie toegankelijk moet maken voor de gebruikers van die dienst. Het gaat dan om de identiteit en het adres van de vestiging, het elektronische postadres, het register waar de onderneming is ingeschreven en het inschrijvingsnummer, de gegevens van de toezichthoudende autoriteit en het btw-identificatienummer. Voor wie een gereglementeerd beroep uitoefent, moet ook de beroepsvereniging, de beroepstitel en een verwijzing naar de beroepsregels op de website terug te vinden zijn. Daarnaast staat er in het Burgerlijk Wetboek dat de aanduiding van de prijzen ondubbelzinnig en duidelijk moet zijn, bijvoorbeeld door aan te geven dat alle belastingen en extra kosten in de prijs begrepen zijn.
Wat het elektronische postadres betreft, heerst er wel enige discussie. In een recente zaak tussen de ACM en Netflix beweerde de ACM dat het om een e-mailadres moet gaan. De Nederlandse rechter oordeelde echter dat het begrip “elektronische postadres” techniekneutraal moet worden geïnterpreteerd. Dat wil zeggen dat de nadruk ligt op het doel en niet op de techniek. Een elektronisch postadres kan dus wel degelijk een e-mailadres zijn, maar ook andere vormen van elektronische communicatie zoals een geïntegreerde chatfunctionaliteit.
Privacyvermeldingen
Daarnaast moet de website voldoende aandacht hebben voor de privacy van de gebruiker en moet het hierover transparant communiceren. Een privacyverklaring waarin duidelijk staat welke persoonsgegevens worden verzameld en voor welke doelstellingen, mag bijvoorbeeld niet ontbreken. Wanneer een gebruiker een profiel moet aanmaken om de online dienst te raadplegen, is een privacyverklaring steeds noodzakelijk. Vaak zal je je voor bepaalde verwerkingen op de toestemming beroepen. Dan heb je natuurlijk ook de toestemming van de gebruiker nodig.
Hetzelfde geldt bijvoorbeeld wanneer een website cookies gebruikt. Dan heb je een cookieverklaring nodig. Voor niet-functionele cookies is het bovendien noodzakelijk dat de gebruiker daar al dan niet toestemming voor geeft. Voorbeelden daarvan zijn cookies die voor behavioral targeting worden gebruikt. Wanneer een gebruiker geen toestemming verleent, mag de gebruiker de toestemming tot de dienst niet worden ontzegd. Anders zou de toestemming niet vrij zijn en dat is natuurlijk een van de vereisten.
Algemene voorwaarden en gebruiksvoorwaarden
De Europese privacywetgeving en de bepalingen van artikel 3:15d Burgerlijk Wetboek zijn er natuurlijk vooral om de consument te beschermen. Het staat je natuurlijk vrij om je eigen belangen in te dekken. Daarom mogen goede afspraken niet ontbreken. Vaak komen die afspraken in de vorm van algemene voorwaarden of gebruiksvoorwaarden. Hierin staan de verschillende afspraken die op de overeenkomst van toepassing zijn. Zo kan je bijvoorbeeld aangeven wat de gevolgen zijn van een laattijdige betaling of van het ongeoorloofd verspreiden van de inloggegevens opdat andere partijen van de online dienst kunnen gebruikmaken. Zonder goede afspraken kom je vast voor problemen te staan.
Laat je adviseren door MKBrecht.nl
Als online dienstverrichter moet je met een aantal regels rekening houden. Niet alleen zijn er de klassieke regels om consumenten en hun privacy te beschermen, maar bovendien is je informatieplicht ook uitgebreider. Daarnaast doe je er goed aan om je eigen belangen te vrijwaren. Tijdens een vrijblijvend intakegesprek leggen we je het een en ander uit. Bovendien stellen we graag alle documenten voor je op.
MKBrecht.nl Bedrijfsjuristen & Advocaten
Met onze brede expertise binnen onze praktijkgebieden bedienen we cliënten in uiteenlopende sectoren. Van MKB, beursgenoteerde bedrijven en internationale ondernemingen tot (semi-)overheden en non-profit. We bieden juridische adviezen op alle niveaus, van boardroom tot individuele medewerker. Kenmerkend voor onze dienstverlening zijn de hoge kwaliteit, betrouwbaarheid en verdieping in specialismen.
Op zoek naar:
Meer weten over onze dienstverlening? Bel 085 25000 44