Blijf in de eerste plaats rustig. Die claim is er nu en daar kan je niks meer aan veranderen. Het is anderzijds geen goed idee om helemaal niks te doen. Als je niet akkoord bent met de claim, moet je reageren. Wij leggen uit hoe je met een aansprakelijkheidsclaim omgaat en waar je zoal op moet letten.
Reageer vriendelijk op de claim
Natuurlijk moet je even de tijd krijgen om een standpunt in te nemen. Dit kan je ook zo naar de tegenpartij communiceren. Geef in eerste instantie gewoon even aan dat je de claim goed ontvangen hebt en dat je het een en ander gaat bestuderen alvorens je een standpunt inneemt. Zo weet de tegenpartij dat je de claim serieus neemt en krijg je ondertussen geen kwade telefoontjes. Betaal in ieder geval nog niet en erken nog geen schuld.
Maak de claim over aan de verzekeraar
Vervolgens neem je altijd contact op met je verzekeraar en bezorg je hem zoveel mogelijk informatie. De verzekeraar zal dan nagaan welke vervolgacties er nodig zijn. Als de tegenpartij inderdaad gelijk heeft, zal de verzekeraar de schade vergoeden. Eventueel kan er sprake zijn van een eigen risico. Dit wil zeggen dat je ook zelf een deel van de schade moet betalen.
Het kan natuurlijk ook dat de verzekeraar vindt dat je niet aansprakelijk bent. Dan wordt de claim afgewezen. In ieder geval is het niet de bedoeling dat jij de schade alvast erkent en de verzekeraar daardoor geen actieruimte meer heeft. Net daarom mag je niet te snel de aansprakelijkheid erkennen.
Neem contact op met een jurist
Wanneer er geen verzekering is waarop je een beroep kan doen, raden we opnieuw aan om niet meteen zelf actie te ondernemen. Raadpleeg altijd eerst een jurist. Als de situatie zo klaar is als een klontje zal een jurist je aansprakelijkheid natuurlijk niet kunnen kwijtschelden, maar het is ook dan belangrijk dat je goed nadenkt over de inhoud van je brief. Uiteindelijk moet je goed aangeven tot waar de aansprakelijkheidserkenning zich uitstrekt.
Als je het niet eens bent met de aansprakelijkheidsclaim, bijvoorbeeld omdat je algemene voorwaarden je hiervoor exonereren, is het belangrijk om de aansprakelijkheidsclaim af te wijzen. Hiervoor schrijf je een brief waarin je aangeeft waarom je niet aansprakelijk bent voor de schade. Het is belangrijk dat je dit grondig motiveert, maar dat je tegelijkertijd ook aantoont dat je de claim serieus hebt genomen. Het laatste wat je kan gebruiken is een boze klant die je niet alleen kwijt bent, maar die bovendien ook nog eens andere rechtsmiddelen gaat inzetten. Wij van MKBrecht.nl stellen deze afwijsbrief voor je op.
Voorkom nieuwe aansprakelijkheidsclaims
Hoewel wij er preventief voor blijven waarschuwen, is het wel vaker zo dat er na een aansprakelijkheidsclaim ineens veel interesse is in algemene voorwaarden en manieren om de aansprakelijkheid te beperken. Het is natuurlijk te laat om de huidige claim af te wijzen, maar het blijft wel een goed idee om je naar de toekomst toe te beschermen.
Er zijn verschillende manieren om je aansprakelijkheid te beperken. Exoneratiebedingen in je algemene voorwaarden zijn daar slechts een voorbeeld van. Ook in overeenkomsten of zelfs aan de hand van terreinborden kan je je aansprakelijkheid beperken. Het toont nogmaals aan hoe belangrijk de tussenkomst van een jurist is. Plan een intakegesprek in en wij gaan na hoe we je aansprakelijkheid preventief kunnen beperken.
MKBrecht.nl Bedrijfsjuristen & Advocaten
Met onze brede expertise binnen onze praktijkgebieden bedienen we cliƫnten in uiteenlopende sectoren. Van MKB, beursgenoteerde bedrijven en internationale ondernemingen tot (semi-)overheden en non-profit. We bieden juridische adviezen op alle niveaus, van boardroom tot individuele medewerker. Kenmerkend voor onze dienstverlening zijn de hoge kwaliteit, betrouwbaarheid en verdieping in specialismen.
Op zoek naar:
Meer weten over onze dienstverlening? Bel 085 25000 44