Wel vaker trachten ondernemers zich in te dekken met zogenaamde terreinborden. Je kent ze wel, bordjes in de parkeergarage of op het haventerrein waarbij de uitbater zegt dat hij niet aansprakelijk is. Deze borden zijn er natuurlijk om de zogenaamde terreinrisico’s te beperken. Als je een bedrijventerrein hebt waar leveranciers en bezoekers komen, kan het zeker handig zijn om zulke borden te plaatsen. Deze vier tips helpen je om er het maximale uit te halen.
# 1. Maak ze voldoende duidelijk en plaats ze bij de toegangspoort
Eerst en vooral is het belangrijk dat dergelijke terreinborden van toepassing kunnen worden verklaard. Dit zal natuurlijk niet altijd het geval zijn. Je kan niet verwachten dat een bord dat in een donker hoekje verstopt zit, zomaar de aansprakelijkheid kan beperken.
Uiteindelijk wil je dat er een betredingsovereenkomst ontstaat waarop de clausule van toepassing is. Daarom doe je er goed aan om het bord nog voor het betreden van het terrein te tonen. Zorg er bovendien voor dat het eenvoudig kan worden gelezen nog voor men het terrein betreedt. Het moet dan ook voldoende groot en duidelijk zijn opdat men het eenvoudig vanuit de auto of vrachtwagen kan lezen. Ten slotte is het aan te raden om het bord verschillende keren te plaatsen en breng de waarschuwing vervolgens ook aan op bijvoorbeeld het toegangsbewijs.
# 2. Sluit de aansprakelijkheid voldoende concreet uit
Ten tweede is het belangrijk dat het terreinbord ook de juiste inhoud heeft. Bij onduidelijkheden zullen rechters beginnen te interpreteren en daar wordt het vaak problematisch.
Waarschuw duidelijk voor welomschreven risico’s en geef concreet aan dat je de aansprakelijkheid hiervoor uitsluit. Je kan gerust kiezen voor een ruime formulering om de aansprakelijkheid in de breedste bewoordingen uit te sluiten en tegelijkertijd ook specifieke voorbeelden geven waarover vervolgens geen discussie kan bestaan.
Een voorbeeld van hoe het kan lopen, vinden we in een zaak die voor Rechtbank Rotterdam verscheen (ECLI:NL:RBROT:2011:BQ6211). Toen was een binnenschip voor loswerkzaamheden op een haventerrein aanwezig. Ook daar was er een terreinbord aanwezig waarop duidelijk stond:
“Een ieder die zich op ons emplacement bevindt […] bevindt zich daar, met de bij hem behorende vervoersmiddelen en goederen, geheel VOOR EIGEN RISICO, zodat onze onderneming of de door onze onderneming te werk gestelde personen niet aansprakelijk zijn voor enige schade.”
Wat er vervolgens gebeurde, is dat de kraanmachinist een fout maakte waardoor de terminalkraan schade toebracht aan het stuurhuis van het binnenschip. De rechter ging de bewoordingen van het terreinbord na en struikelde vooral over de woorden “bevindt zich daar” en “op ons emplacement“. Volgens de rechter doet dit uitschijnen dat het de bedoeling van de partijen was om de aansprakelijkheid voor terreinrisico’s uit te sluiten. Hieruit kon de rechter niet concluderen dat de havenuitbater zich ook exonereerde voor fouten die worden gemaakt tijdens beladings- of loswerkzaamheden, nu dit de normale terreinrisico’s te boven gaat.
# 3. Let op met verwijzingen naar branchevoorwaarden
Ten derde moeten we het even hebben over de vele terreinborden die naar branchevoorwaarden verwijzen. Dit kan een goed idee zijn, begrijp ons niet verkeerd, maar let er toch goed mee op. Lang niet alle branchevoorwaarden zijn in het voordeel van de terreinuitbater geschreven. Door al te vlug naar dergelijke branchevoorwaarden te verwijzen, kan je jezelf de das omdoen.
# 4. Laat terreinborden over aan gespecialiseerde juristen
Niet alleen grote haventerreinen maken gebruik van havenborden. Ook wie een bedrijf heeft waar bezoekers en leveranciers welkom zijn, kan zijn aansprakelijkheid op deze manier beperken. En natuurlijk hebben zij geen juridische afdeling die hen bijstaat. Wij raden het mkb aan om advies in te winnen en om dergelijke clausules door een jurist op te laten stellen.
Tijdens een vrijblijvend intakegesprek leggen we het een en ander uit. Maak vandaag nog een afspraak.
MKBrecht.nl Bedrijfsjuristen & Advocaten
Met onze brede expertise binnen onze praktijkgebieden bedienen we cliënten in uiteenlopende sectoren. Van MKB, beursgenoteerde bedrijven en internationale ondernemingen tot (semi-)overheden en non-profit. We bieden juridische adviezen op alle niveaus, van boardroom tot individuele medewerker. Kenmerkend voor onze dienstverlening zijn de hoge kwaliteit, betrouwbaarheid en verdieping in specialismen.
Op zoek naar:
Meer weten over onze dienstverlening? Bel 085 25000 44