De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft recent AliExpress op de vingers getikt omdat hun verkoopvoorwaarden niet helemaal strookten met het Europees consumentenrecht. Dit volgde na een actie van onder meer de consumentenorganisatie Consumentenbond. Het toont aan dat ook grootmachten als Alibaba zich naar de Europese consumentenregels moeten schikken en niet omgekeerd.
Verschillende inbreuken op Europese consumentenregels
In de verkoopvoorwaarden van AliExpress stond onder meer dat kopers zich bij problemen verplicht tot een arbitrage-instituut in Hong Kong dienen te wenden. Zo’n bepaling is echter helemaal niet toegestaan. Op basis van het Europees consumentenrecht moeten consumenten namelijk toegang krijgen tot een rechter in hun eigen land. Nederlandse consumenten moeten bij geschillen dus de mogelijkheid hebben om naar een rechter in Nederland te stappen en niet naar een arbitrage-instituut dat 9.261 km verder is gelegen.
Daarnaast was het volgens de verkoopvoorwaarden niet toegestaan om de aankoop te herroepen. Ook dit conflicteert met de Europese consumentenregels. Consumenten hebben namelijk het recht om hun aankopen steeds kosteloos, zonder opgaaf van redenen en mits terugbetaling van de betaalde som (incl. de verzendkosten) te herroepen. Hierop zijn slechts een aantal uitzonderingen mogelijk en het staat de verkoper bovendien vrij om te bedingen dat de retourkosten voor rekening van de koper zijn, maar een algemeen verbod is in ieder geval niet toegestaan.
Ten derde werd er geen informatie verschaft over de wettelijke garantietermijn van minimaal twee jaar waarop Europese consumenten recht hebben. In het Europees consumentenrecht zijn er namelijk niet alleen regels opgenomen die de verkoper moet respecteren, maar bovendien heeft de verkoper ook een informatieplicht. Het gevolg is dat AliExpress bijvoorbeeld moet vermelden wanneer een verkoper betaald heeft om hoger te eindigen in de zoekresultaten en moet aangeven als er extra kosten in rekening worden gebracht. Ook over bijvoorbeeld het herroepingsrecht moet de verkoper verplicht informeren.
Consumentenrecht geldt ook voor buitenlandse verkopers
Het consumentenrecht geldt wanneer consumenten goederen of diensten kopen in de EU. Dat AliExpress onderdeel uitmaakt van de in de Chinese stad Hangzhou gevestigde Alibaba Group wijzigt daar niks aan. Ook deze buitenlandse spelers moeten zich naar het Europees consumentenrecht schikken wanneer zij aan Europese consumenten verkopen. Dat is ook wat AliExpress nu heeft gedaan. Hierdoor zullen klanten nu ook een herroepingsrecht hebben, net zoals twee jaar garantie op hun aankopen. Wanneer AliExpress zich niet naar deze regels zou hebben geschikt, zou de ACM kunnen ingrijpen. Het is de ACM namelijk toegestaan om boetes op te leggen die tot 900.000 euro oplopen.
Laat je webshop screenen door MKBrecht.nl
Er is opnieuw bewezen dat het Europees consumentenrecht niet onderhandelbaar is. Het gaat om regels die te respecteren zijn, ook door grootmachten als Alibaba. Heb jij een webshop en twijfel je of je wel aan alle consumentenregels voldoet, bijvoorbeeld als het over het informeren van consumenten gaat? Neem dan contact met ons op. We nemen alles door, brengen verbetervoorstellen uit en zorgen ervoor dat je webshop aan alle eisen voldoet. Zo voorkom je boetes en problemen met consumentenorganisaties.
MKBrecht.nl Bedrijfsjuristen & Advocaten
Met onze brede expertise binnen onze praktijkgebieden bedienen we cliƫnten in uiteenlopende sectoren. Van MKB, beursgenoteerde bedrijven en internationale ondernemingen tot (semi-)overheden en non-profit. We bieden juridische adviezen op alle niveaus, van boardroom tot individuele medewerker. Kenmerkend voor onze dienstverlening zijn de hoge kwaliteit, betrouwbaarheid en verdieping in specialismen.
Op zoek naar:
Meer weten over onze dienstverlening? Bel 085 25000 44