Het opzegbeding, ook wel eens een annuleringsbeding of een beëindigingsbeding genoemd, maakt het mogelijk om tussentijds van een contract af te komen. Aan deze beëindiging worden dan een aantal voorwaarden gesteld. In het opzegbeding staat bijvoorbeeld wanneer men moet opzeggen, hoe men moet opzeggen, onder welke omstandigheden er mag worden opgezegd, of er een opzegvergoeding moet worden betaald en dergelijke meer. Zo’n opzegbeding wordt vaak opgenomen in de algemene voorwaarden en is in principe geldig, want in Nederland is de contractvrijheid een van de belangrijkste pijlers van het contractenrecht.
Opzegging kan soms zonder er afspraken over te maken
In principe kan een overeenkomst niet zomaar worden opgezegd, tenzij er zo’n opzegbeding is overeengekomen. Als je overeenkomt om een product te kopen, kan je zonder een opzegbeding dus niet zomaar op je schreden terugkeren. Op dit principe bestaan er wel uitzonderingen. Een bekend voorbeeld daarvan is het herroepingsrecht bij online aankopen. De wet geeft je dan de mogelijkheid om van de aankoop af te zien. Ook voor arbeidsovereenkomsten en huurovereenkomsten gelden er bijzondere regels.
Bij duurovereenkomsten voor onbepaalde tijd geldt dan weer dat men in de regel wel kan opzeggen, ook als er hierover geen afspraken zijn gemaakt. Er moet dan wel rekening worden gehouden met de redelijkheid en de billijkheid. Dit houdt bijvoorbeeld in dat de opzegtermijn voldoende lang moet zijn. Soms is het hierdoor zelfs vereist dat er een voldoende zwaarwegend belang is. De redelijkheid en de billijkheid zorgt eigenlijk voor een onzekere situatie voor beide partijen. Daarom is het een beter idee om vooraf afspraken te maken en een opzegbeding aan de overeenkomst toe te voegen.
Redelijke en billijke toepassing van het opzegbeding
Maar zelfs als er een opzegbeding in het contract is opgenomen, kunnen de redelijkheid en de billijkheid nog steeds roet in het eten gooien. Dat bewijst een rechtszaak uit 2014 (ECLI:NL:GHSHE:2014:5182). Bij deze zaak was er een overeenkomst gesloten met betrekking tot het uitvoeren van zoekmachinemarketingactiviteiten. De overeenkomst duurde in beginsel een jaar en zou nadien stilzwijgend met een jaar worden verlengd, tenzij het ten minste drie maanden voor het einde van het eerste jaar werd opgezegd.
De eenmanszaak voor wie de zoekmachinemarketingactiviteiten werden verricht, staakte nog voor het einde van het eerste jaar de activiteiten en had de diensten dan ook niet meer nodig. Daarom volgde er twee maanden voor het einde van het eerste jaar een opzegging, in plaats van de drie maanden die door de algemene voorwaarden werden verplicht. Het marketingbedrijf accepteerde dit niet en, hoewel er geen activiteiten meer voor de eenmanszaak werden verricht, bleef het marketingbedrijf facturen verzenden. Toen deze facturen niet werden betaald, vorderde het via de rechtbank een vergoeding van bijna 2500 euro.
Hoewel het hof aangaf dat de opzegging niet tijdig is gedaan, besliste het echter dat het marketingberdrijf zich niet op het opzegbeding uit de algemene voorwaarden had mogen beroepen, omdat dit naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar wordt geacht. Het kreeg de beoogde vergoeding dus niet. Zelfs met een opzegbeding blijft het met andere woorden belangrijk om redelijk en billijk te blijven.
Tips om correct van overeenkomsten af te komen
Het opnemen van een opzegbeding biedt extra zekerheid en kan discussies helpen te voorkomen. Toch wil dit niet zeggen dat elke opzegging zomaar geldig zal zijn. Evenmin betekent dit dat een opzegging die niet strookt met de afgesproken voorwaarden automatisch ongeldig is. Daarom blijft het belangrijk om er samen uit te komen. Onderhandel, maak afspraken en zet ze op papier.
Heb je hier vragen over? Vraag je je bijvoorbeeld af of een opzegbeding geldig is? Of wil je weten of een opzegbeding naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid kan worden ingeroepen? Spreek er dan over met een van onze juristen.
MKBrecht.nl Bedrijfsjuristen & Advocaten
Met onze brede expertise binnen onze praktijkgebieden bedienen we cliënten in uiteenlopende sectoren. Van MKB, beursgenoteerde bedrijven en internationale ondernemingen tot (semi-)overheden en non-profit. We bieden juridische adviezen op alle niveaus, van boardroom tot individuele medewerker. Kenmerkend voor onze dienstverlening zijn de hoge kwaliteit, betrouwbaarheid en verdieping in specialismen.
Op zoek naar:
Meer weten over onze dienstverlening? Bel 085 25000 44