Juridische Zaken

De gevolgen van een webwinkelprijs die te mooi is om waar te zijn

Een koopovereenkomst komt tot stand wanneer er een aanbod wordt gedaan, waarbij het duidelijk is wat het product is en wat de prijs is, en wanneer dit aanbod vervolgens wordt aanvaard. Bij een webshop gebeurt dit aanbod digitaal, namelijk via de webwinkel. De klant kan vervolgens het product aan het digitale winkelmandje toevoegen, het aanbod op deze manier aanvaarden en de bevestigingsmail afwachten. Wil dit zeggen dat een deal ook doorgaat als de prijs van het aanbod belachelijk laag is en het gevolg is van een tikfout of een technische fout? Soms wel en soms niet. Het is namelijk afhankelijk van de omstandigheden van het geval. Dat bewijzen ook de onderstaande praktijkvoorbeelden.

Een tv voor 10% van de winkelwaarde is te mooi om waar te zijn

Het gebeurde bijvoorbeeld eind 2006 bij het postorderbedrijf Otto. Een splinternieuwe lcd-televisie met een winkelwaarde van ongeveer 1000 euro werd er ineens aangeboden voor 99,90 euro. Later werd de prijs aangepast naar 99 euro. Het ging om een technische fout. Meer dan elfduizend consumenten lieten deze kans niet schieten en kochten samen ongeveer 14.000 van deze televisietoestellen. Het systeem van het postorderbedrijf bevestigde automatisch de bestellingen en de consumenten sprongen een gat in de lucht. Tot Otto aangaf dat het om een technische fout ging en de televisies niet aan deze prijs zouden worden geleverd.

Uiteindelijk kwam de zaak bij het Bossche hof te liggen (ECLI:NL:GHSHE:2008:BC2420). Volgens het hof was het aanbod te mooi om waar te zijn. De bevestiging van de bestelling was volgens het hof nog geen bevestiging van de overeenkomst, maar louter een bevestiging dat de bestelling was ontvangen. Volgens de rechter was het aanbod bovendien onrealistisch laag en had de consument dat moeten weten. Het haalt aan dat de goede trouw van ons allen wordt gevergd. De consument had in dit geval een goede reden tot twijfel moeten hebben en had zelf onderzoek moeten doen naar de juistheid van deze wel heel gunstige aanbieding. Als de consument dat niet heeft gedaan, is hij niet te goeder trouw.

Goedkope spelconsoles worden alsnog geleverd

In 2013 kwam de Xbox One op de markt. Deze Xbox One had een aanbevolen prijs van 499 euro. Bij Neckermann.com ging er iets mis en werd het aangeboden voor 349 euro. Omdat het om een fout ging, wilde het bedrijf de spelcomputers eerst niet voor deze prijs leveren. Op aandringen van de Consumentenbond heeft men uiteindelijk toch de spelcomputers voor deze prijs geleverd. Het kwam niet tot een rechtszaak. Hoewel het om een scherpe aanbieding gaat, was het aanbod wellicht onvoldoende bizar om de koopovereenkomst niet te laten doorgaan. De consument mocht er gerechtvaardigd op vertrouwen dat de verkoper de Xbox One voor deze lage prijs had willen verkopen.

Goedkope tassen en aangekondigde kortingen

Hetzelfde zagen we in 2016 tijdens een uitzending van Radar AVROTROS. Toen bestelde een consument twee tassen bij Westwing. Er werden op dat moment hoge kortingen tot wel 85% toegekend, zo stond er op de website te lezen. De consument kocht de ene tas voor 129 euro en de andere tas voor 229 euro. Uiteindelijk bleek het om een fout te gaan en kostten de tassen in werkelijkheid 599 euro en 469 euro. De webwinkel annuleerde de order en bood een waardebon van 50 euro ter compensatie aan. Volgens ConsuWijzer was de aanbiedingsprijs niet zo bizar laag dat de consument had kunnen weten dat het om een fout ging.

Disclaimers en algemene voorwaarden bieden geen uitweg

Als webshop valt hier in de praktijk weinig tegen te beginnen. In disclaimers staat al eens dat de winkel niet aansprakelijk is voor kennelijke verschrijvingen, maar dat zal niet altijd redding bieden. Als de geafficheerde prijs niet onredelijk laag is, zal je je niet zomaar op deze verschrijving kunnen beroepen. Enkel als dat wel het geval is, kan je de order alsnog annuleren. Wat al dan niet redelijk is, moet per geval worden nagegaan. Aangekondigde kortingen, eerdere aanbiedingen en zelfs het kennisniveau van de consument kunnen daarbij een rol spelen.

Daarom is het belangrijk dat je uiterst zorgvuldig bent met de prijsbepaling en alles dubbelcheckt, want een kleine verschrijving kan grote gevolgen hebben. Als er alsnog een fout optreedt, is het belangrijk om contact op te nemen met de consument en de situatie uit te leggen. Ga na of jullie het op een akkoordje kunnen gooien, bijvoorbeeld door een waardebon toe te kennen. De consument hoeft niet naar de rechter te stappen en jij wordt niet genoopt tot leveren, terwijl je de consument toch compenseert en je de klanttevredenheid niet aantast. Zet dergelijke afspraken wel altijd op papier, zodat je ze ook kan bewijzen. Onze experts kunnen je hierbij helpen.


MKBrecht.nl Bedrijfsjuristen & Advocaten

Met onze brede expertise binnen onze praktijkgebieden bedienen we cliƫnten in uiteenlopende sectoren. Van MKB, beursgenoteerde bedrijven en internationale ondernemingen tot (semi-)overheden en non-profit. We bieden juridische adviezen op alle niveaus, van boardroom tot individuele medewerker. Kenmerkend voor onze dienstverlening zijn de hoge kwaliteit, betrouwbaarheid en verdieping in specialismen.

Op zoek naar:


Meer weten over onze dienstverlening? Bel 085 25000 44

  • Wij werkten o.a. voor:
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner

Ontvang onze nieuwsbrief, vol met juridische tips