Contracten

Webshop en producten leveren: dit zijn de regels

Als je een webshop uitbaat, moet je de spullen die consumenten bij je bestellen ook leveren. Het klinkt eenvoudig, maar er zijn heel wat regels waar je rekening mee moet houden. We lichten de voornaamste aandachtspunten voor je toe en bespreken een aantal praktische situaties. Als je hier meer informatie over wilt, kun je bij ons terecht voor een telefonisch adviesgesprek.

Informeren over levertermijnen en afspraken respecteren

In de eerste plaats dien je te weten dat je de consument correct over de levertermijn moet informeren. Zo tikte de Autoriteit Consument & Markt (ACM) recent nog Grandado op de vingers omdat het niet correct informeerde over de levertijden. Het bedrijf beweerde dat de levertijd tussen twee en drie weken ligt, maar in de praktijk liep de levertijd vaak op tot vijf of zes weken.

Aan een beloofde levertermijn dien je je ook steeds te houden. Als het product niet op tijd wordt geleverd, mag de consument de overeenkomst ontbinden. Dan hoef je het product niet langer te leveren en heeft de consument recht op een terugbetaling. Je kunt een slag om de arm houden door een ruimere levertijd te vermelden, maar weet wel dat consumenten houden van snelle leveringen.

Webshop moet de levering bewijzen

Dat het product op tijd bij de consument is geleverd, is aan jou om te bewijzen. Er is sprake van een succesvolle levering als het product bij de consument of op een door de consument aangewezen plek is geleverd. De consument kan ermee instemmen dat het pakje bij de buren mag worden geleverd. Dan is het pakje correct geleverd als je dat ook doet. Dat is niet het geval als je het daar levert en de consument daarvoor geen toestemming heeft gegeven. Op het einde van de rit moet jij kunnen bewijzen dat het product succesvol is afgeleverd. Het is dan ook raadzaam om de consument te laten tekenen voor ontvangst. Doe dat niet alleen als je werkt met pakjesdiensten, maar ook als je zelf de pakjes levert.

Je blijft bovendien verantwoordelijk voor het product tot het door de consument is ontvangen. Als het onderweg verloren raakt of stuk gaat, is dat jouw verantwoordelijkheid. Daarom is het raadzaam om een beroep te doen op een betrouwbare pakjesdienst en om alle pakjes goed te verpakken.

Verzendingen en kosten aanrekenen

Aan de levering van de producten zijn kosten verbonden. Wie die kosten dient te betalen, spreek je zelf af. Je mag een gratis verzending aanbieden en de kosten zelf betalen of je kunt verzendingskosten in rekening brengen. Als je kosten in rekening brengt, dan moet je daarover btw berekenen en afdragen aan de Belastingdienst. Als de consument de overeenkomst rechtmatig ontbindt, bijvoorbeeld omdat je niet tijdig leverde, dien je ook de verzendkosten en de daarop berekende btw terug te betalen.

Het is ook mogelijk om vanaf een bepaalde bestelwaarde een gratis verzending aan te bieden, bijvoorbeeld vanaf 20 euro. Als een consument dan voor 21 euro aan spullen koopt en een product van 2 euro retourneert, is er niet langer aan de voorwaarde voor een gratis verzending voldaan. Dan moet je enerzijds wel die 2 euro teruggeven, maar mag je anderzijds de verzendkosten in rekening brengen die je anders ook in rekening zou hebben gebracht.

Advies en informatie over leveren als webshop

Als webshop moet je correct informeren over zaken als de levertijd en dien je je aan de gemaakte afspraken te houden. Bovendien ligt het bewijs van de levering bij jou en zijn er heel wat zaken waaraan je moet denken. Als je hier vragen over hebt, raden we aan om erover te spreken met een van onze gespecialiseerde juristen of advocaten. Plan een gratis adviesgesprek in en wij helpen je snel verder.


MKBrecht.nl Bedrijfsjuristen & Advocaten

Met onze brede expertise binnen onze praktijkgebieden bedienen we cliƫnten in uiteenlopende sectoren. Van MKB, beursgenoteerde bedrijven en internationale ondernemingen tot (semi-)overheden en non-profit. We bieden juridische adviezen op alle niveaus, van boardroom tot individuele medewerker. Kenmerkend voor onze dienstverlening zijn de hoge kwaliteit, betrouwbaarheid en verdieping in specialismen.

Op zoek naar:


Meer weten over onze dienstverlening? Bel 085 25000 44

  • Wij werkten o.a. voor:
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner

Ontvang onze nieuwsbrief, vol met juridische tips