De jaarlijkse hadj, de pelgrimstocht naar Mekka die voor veel moslims verplicht is, vindt in de eerste helft van juli plaats. Voor Saoedi-Arabië spelen de pelgrimsreizen een belangrijke rol op het gebied van toeristische inkomsten. Ook in Nederland zijn er reisbureaus die focussen op dergelijke bedevaartreizen. In het verleden bleek al dat verschillende van deze reisbureaus niet altijd de regels respecteren, waardoor de pelgrims niet de bescherming genieten die ze verdienen. Het gaat om aanbieders van zogeheten pakketreizen.
ACM tikt aanbieders van hadjreizen op de vingers
Al in 2019 is de ACM (Autoriteit Consument & Markt) een onderzoek gestart naar aanbieders van pakketreizen naar Mekka. Het deed dat nadat het signalen had ontvangen dat pelgrims niet altijd de juiste bescherming genieten. Aanbieders van pakketreizen moeten strenge regels respecteren. Deze regels moeten de reizigers beschermen tegen een mogelijk faillissement van de aanbieder. Uit het onderzoek van de ACM bleek dat acht verschillende aanbieders niet de nodige garantiemaatregelen hadden getroffen. Daarop heeft de ACM deze aanbieders een last onder dwangsom opgelegd. Vorige maand volgde een evaluatie en daaruit bleek dat een deel van de aanbieders intussen het nodige heeft gedaan, terwijl andere aanbieders hun activiteiten intussen zijn gestopt.
Strenge regels voor aanbieders van pakketreizen
Bedrijven die zogeheten pakketreizen aanbieden, zijn wettelijk verplicht om bepaalde garantiemaatregelen te treffen. Deze regels gelden enkel voor aanbieders van pakketreizen, niet voor aanbieders die louter losse vluchten regelen of enkel accommodatie aanbieden. Er is sprake van een pakketreis als minstens twee onderdelen (accommodatie, vervoer en excursie) bij eenzelfde reisaanbieder als een pakket zijn geboekt.
De aangehaalde maatregelen moeten voorkomen dat consumenten worden getroffen door een faillissement van de reisaanbieder. Dit is een gevolg van een Europese richtlijn. In de praktijk sluiten reisaanbieders zich aan bij een garantiefonds. Als de reisaanbieder dan failliet gaat, krijgen de reizigers de betaalde reissom terug. Als ze op dat moment al op reis zijn, kunnen ze worden gerepatrieerd of via een andere aanbieder hun reis verderzetten. Daarnaast moeten aanbieders van pakketreizen consumenten informeren over de getroffen garantiemaatregelen. Ten slotte gelden er ook regels met betrekking tot problemen tijdens de pakketreis
Pakketreizen zijn extra interessant voor consumenten
Omdat de bovenstaande verplichtingen enkel gelden voor pakketreizen is het voor consumenten interessanter om een pakketreis te boeken dan een losse vlucht en losse accommodatie. Reizigers hebben bij een pakketreis namelijk veel meer rechten en zekerheden. Voor consumenten blijft het bovendien aan te raden om voor het boeken te controleren of de reisaanbieder aangesloten is bij een garantiefonds. Daarnaast blijft een reisverzekering natuurlijk aan te raden. De markt van de hadjreizen is een echte groeimarkt. Het is te begrijpen dat steeds meer bedrijven op deze markt willen focussen. Wanneer ze echter pakketreizen aanbieden, dienen ze rekening te houden met strenge regels. Wie hier vragen over heeft, kan bij ons terecht. We helpen bij het opstellen van de nodige documenten en zorgen ervoor dat je aan de strenge regels voldoet. Zo voorkom je gedoe met de ACM.
MKBrecht.nl Bedrijfsjuristen & Advocaten
Met onze brede expertise binnen onze praktijkgebieden bedienen we cliënten in uiteenlopende sectoren. Van MKB, beursgenoteerde bedrijven en internationale ondernemingen tot (semi-)overheden en non-profit. We bieden juridische adviezen op alle niveaus, van boardroom tot individuele medewerker. Kenmerkend voor onze dienstverlening zijn de hoge kwaliteit, betrouwbaarheid en verdieping in specialismen.
Op zoek naar:
Meer weten over onze dienstverlening? Bel 085 25000 44