Een nieuwe werknemer aannemen, het is altijd een spannend moment. Zowel voor de werkgever als voor de werknemer! Bij het aannemen van een werknemer komt er ook heel wat kijken. Je moet een nieuwe werknemer bijvoorbeeld heel veel informatie bezorgen. Recent is de informatieplicht van de werkgever zelfs uitgebreid en dien je nog meer info aan de nieuwe werknemer te bezorgen.
Algemene informatieplicht voor werkgevers
Bij de start in het bedrijf dient een nieuwe werknemer de nodige informatie te krijgen. Binnen een week na de eerste werkdag moet de werknemer heel wat verplichte informatie hebben ontvangen. Sommige informatie heb je wellicht al bezorgd, zoals de naam en het adres van het bedrijf, de functie, de arbeidsduur en de plaats van de arbeid. Ook over de hoogte van het salaris, de uitbetalingstermijnen, de datum van indiensttreding en de duur van het contract moet je informeren.
Vergeet niet om ook over een aantal andere zaken te communiceren, zoals het aantal vakantiedagen, de opzegtermijn, een eventuele pensioenregeling en de toepassing van een cao. Schenk verder extra aandacht aan het relatie- en/of concurrentiebeding.
Uitbreiding van de informatieplicht in 2022
Zoals eerder gesteld, is de informatieplicht van de werkgever recent uitgebreid. Dit is het gevolg van de invoering van de richtlijn transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden. Hierdoor dien je uiterlijk binnen een week na de eerste werkdag te informeren over onder meer de voorspelbare arbeidsduur en de regelingen voor betaald verlof. Bij een onvoorspelbare arbeidsduur dien je verplicht te vermelden dat de tijdstippen variabel kunnen zijn. Tevens geef je dan aan wanneer de werknemer verplicht kan worden om te werken. Denk verder aan vermeldingen omtrent het recht op opleiding en hoe het beëindigen van de arbeidsovereenkomst werkt.
Hoe informeren bij een nieuwe werknemer?
Veel van de zaken waarover je dient te informeren, neem je wellicht al op in het arbeidscontract. Dat is een goede zaak, omdat deze informatie dan meteen schriftelijk is vastgelegd. Daarmee kan je aantonen dat je aan de informatieplicht hebt voldaan. Bovendien kan de werknemer de informatie altijd opnieuw terugvinden. Je hoeft echter niet alle informatie in een arbeidsovereenkomst op te nemen. Sommige informatie kan ook worden opgenomen in andere documenten, zoals een bedrijfsreglement of een personeelshandboek. Verwijs dan in de arbeidsovereenkomst naar deze documenten en laat ze ook ondertekenen door de werknemer.
Weet ten slotte dat je niet alleen een informatieplicht hebt bij het aangaan van een nieuwe arbeidsovereenkomst. Soms moet je ook tijdens het dienstverband informeren. Zo moet je het een werknemer bijvoorbeeld vertellen als het tijdelijke contract afloopt. Dit heet aanzeggen. Bij ziekteverzuim dien je dan weer duidelijk te maken welke stappen er voor de re-integratie worden gezet. Het is handig om een verzuimprotocol klaar te hebben met daarin alle verwachtingen en regels.
Juridische hulp door MKBrecht.nl
Heb je vragen omtrent de informatieplicht? Dan helpen wij van MKBrecht.nl je graag verder. Als je je documenten door ons laat opstellen, ben je sowieso zeker dat ze aan alle wettelijke eisen voldoen. Wil je je bestaande documenten laten controleren? Ook dan kan je bij ons terecht. Wij nemen ze nauwgezet door en geven aan of er informatie ontbreekt. Maak gebruik van onze ContractCheck™ en reken alvast op een gratis adviesgesprek.
MKBrecht.nl Bedrijfsjuristen & Advocaten
Met onze brede expertise binnen onze praktijkgebieden bedienen we cliënten in uiteenlopende sectoren. Van MKB, beursgenoteerde bedrijven en internationale ondernemingen tot (semi-)overheden en non-profit. We bieden juridische adviezen op alle niveaus, van boardroom tot individuele medewerker. Kenmerkend voor onze dienstverlening zijn de hoge kwaliteit, betrouwbaarheid en verdieping in specialismen.
Op zoek naar:
Meer weten over onze dienstverlening? Bel 085 25000 44