Als ondernemer kan het voorkomen dat je een aankoop doet bij een leverancier in een ander Europees land en dat de levering niet verloopt zoals verwacht. Bijvoorbeeld als het product niet wordt geleverd of niet aan de afgesproken voorwaarden voldoet. Wat kun je dan als ondernemer doen om je geld terug te krijgen? We bespreken de verschillende opties die je hebt om het geld terug te krijgen van een Europese leverancier.
Oplossing 1: samen tot een oplossing komen
De eerste stap is proberen om er samen met de leverancier uit te komen. Neem contact op met de leverancier en leg de situatie uit. Wellicht kan er een oplossing worden gevonden waar beide partijen tevreden mee zijn. Bijvoorbeeld door het product te ruilen of terug te sturen, of door een gedeeltelijke terugbetaling overeen te komen. Indien het niet meteen mogelijk is om samen een oplossing te vinden, kan ook mediation een oplossing bieden. Een onafhankelijke mediator zal dan helpen bij het vinden van een oplossing die voor iedereen werkt.
Oplossing 2: Europese procedure voor geringe vorderingen (EPGV)
Als er samen geen oplossing kan worden gevonden, kun je een beroep doen op de Europese procedure voor geringe vorderingen. Dit is een schriftelijke procedure die door middel van standaardformulieren verloopt. Deze procedure is mogelijk in alle EU-landen, met uitzondering van Denemarken, en voor een vordering tot 5.000 euro. Het is een relatief eenvoudige en snelle procedure. Het enige wat je dient te doen, is een formulier invullen en opsturen naar het gerecht in het land waar de leverancier is gevestigd. Vervolgens zal er een zitting plaatsvinden en zal er een uitspraak worden gedaan. Welke rechtbank bevoegd is en hoe het formulier dient te worden verzonden, verschilt per land. Ook bewijsstukken, zoals facturen en contracten, zijn toe te voegen.
Oplossing 3: Europese betalingsbevelprocedure (EBB)
Een andere optie is de Europese betalingsbevelprocedure. Deze procedure is bedoeld voor onbetwiste vorderingen tot 5.000 euro. Bij deze procedure vraag je de Nederlandse rechter om de leverancier te dwingen om het geld terug te betalen. De rechter legt dan een Europees bevel tot betalen op. Het betalingsbevel zal worden uitgevoerd door de bevoegde rechtbank in het land waar het geld van de schuldenaar op de bank staat. Deze oplossing is enkel mogelijk als de schuldenaar een bankrekening heeft in een EU-land en als de vordering niet wordt betwist.
Oplossing 4: Europees bankbeslag (EAPO)
Bij het Europees bankbeslag kun je als schuldeiser beslag laten leggen op bankrekeningen van een schuldenaar. Het geld op de bankrekening wordt dan bevroren. De leverancier kan het geld dan niet meer uitgeven, verbergen of verplaatsen. Hierdoor wordt het gemakkelijker om het geld terug te krijgen. Voor een Europees bankbeslag is het EAPO-verzoekformulier te gebruiken.
Juridische geschillen met leveranciers
Indien je als ondernemer te maken krijgt met een Europese leverancier die zich niet aan de afspraken houdt, kan het lastig zijn om je geld terug te krijgen. Bij MKBrecht hebben we veel ervaring met dergelijke geschillen en kunnen we je helpen bij het vinden van de juiste oplossing. Neem gerust contact met ons op als je vragen hebt of als je hulp nodig hebt bij het terugkrijgen van je geld.
MKBrecht.nl Bedrijfsjuristen & Advocaten
Met onze brede expertise binnen onze praktijkgebieden bedienen we cliƫnten in uiteenlopende sectoren. Van MKB, beursgenoteerde bedrijven en internationale ondernemingen tot (semi-)overheden en non-profit. We bieden juridische adviezen op alle niveaus, van boardroom tot individuele medewerker. Kenmerkend voor onze dienstverlening zijn de hoge kwaliteit, betrouwbaarheid en verdieping in specialismen.
Op zoek naar:
Meer weten over onze dienstverlening? Bel 085 25000 44