Wanneer een klant beslist om een aankoop te herroepen en producten terug te sturen, ontstaat vaak de vraag of en wanneer de verkoper verplicht is om het aankoopbedrag volledig terug te betalen. De verkoopvoorwaarden kunnen duidelijkheid bieden, maar hierin mag niet zomaar om het even wat worden afgesproken. Deze situatie is namelijk onderhevig aan de strenge regels van het consumentenrecht.
Herroepingsrecht voor consumenten
Consumenten hebben het recht om binnen 14 dagen na aankoop af te zien van online aankopen en van andere aankopen die buiten een winkelruimte zijn gedaan, zoals telefonisch of aan de deur. Ze hoeven hiervoor geen reden op te geven. De verkoper is dan verplicht om het volledige aankoopbedrag, inclusief de betaalde verzendkosten, terug te betalen. De voorwaarde is wel dat het product in originele staat wordt geretourneerd en de verkoper een geldige herroeping heeft ontvangen. De verzendkosten voor het terugsturen van het product zelf hoeft de ondernemer niet terug te betalen, enkel de initiƫle verzendkosten om het product aan de consument te bezorgen.
Uitzonderingen en specifieke gevallen
Er zijn uitzonderingen op deze regel. Bijvoorbeeld, voor verzegelde producten waarvan de verzegeling na levering is verbroken, of bij speciaal voor de consument op maat gemaakte producten. Bovendien biedt de wet geen bedenktijd voor snel bederfelijke goederen of diensten die op een specifieke datum worden uitgevoerd, zoals concerttickets. In dergelijke gevallen is de ondernemer niet verplicht om deze terug te betalen, tenzij dit zo is afgesproken met de consument. Het is wel belangrijk om hier duidelijkheid over te verschaffen in de verkoopvoorwaarden.
Risico van retourzending
In het geval waarin teruggestuurde producten niet aankomen bij de verkoper, draagt de consument het risico. Het risico gaat namelijk over van de verkoper op de consument als de consument het product heeft ontvangen. Dit risico wordt slechts weer overgedragen als de verkoper het product heeft ontvangen. Het risico dat de producten tijdens de retourzending verloren gaan, ligt dus bij de consument. Dat bevestigde de rechter onlangs in een zaak waarbij twee spelcomputers ter waarde van 1.000 euro verloren gingen. Volgens de rechter had de consument maar moeten kiezen voor een verzekerde zending (ECLI:NL:RBROT:2023:9697). Het is in ieder geval de verantwoordelijkheid van de consument om het bewijs van verzending en ontvangst door de verkoper te leveren.
Belang van duidelijke voorwaarden
Voor de verkoper is het essentieel om duidelijke verkoop- en retourvoorwaarden te hebben. Dit helpt niet alleen bij het voorkomen van misverstanden, maar biedt ook bescherming. MKBrecht.nl staat ondernemers bij door heldere verkoopvoorwaarden op te stellen die de rechten en plichten van zowel de verkoper als de consument duidelijk maken. Onze diensten omvatten het adviseren over de juridische aspecten van retourzendingen en herroeping, het opstellen van overeenkomsten die aan de wettelijke eisen voldoen en het bieden van ondersteuning bij geschillen.
MKBrecht.nl Bedrijfsjuristen & Advocaten
Met onze brede expertise binnen onze praktijkgebieden bedienen we cliƫnten in uiteenlopende sectoren. Van MKB, beursgenoteerde bedrijven en internationale ondernemingen tot (semi-)overheden en non-profit. We bieden juridische adviezen op alle niveaus, van boardroom tot individuele medewerker. Kenmerkend voor onze dienstverlening zijn de hoge kwaliteit, betrouwbaarheid en verdieping in specialismen.
Op zoek naar:
Meer weten over onze dienstverlening? Bel 085 25000 44