Werkgevers worden soms geconfronteerd met werknemers die te laat komen op het werk. Iedereen kan zich natuurlijk eens verslapen, maar het is niet de bedoeling dat het een gewoonte wordt. Het handhaven van de punctualiteit op het werk is van cruciaal belang voor de productiviteit en het moreel binnen een bedrijf. Herhaaldelijk te laat komen kan niet alleen leiden tot verstoring van de dagelijkse operaties, maar kan ook een negatieve invloed hebben op de werkomgeving en zelfs de bedrijfscultuur. Bovendien, in het geval van een ontslagprocedure, kan het niet consequent aanpakken van dit probleem in juridische complicaties resulteren.
Tip 1: Stel duidelijke regels op
Leg in het personeelshandboek en/of de arbeidsovereenkomst vast wat de verwachtingen zijn ten aanzien van werktijden en punctualiteit. Zorg ervoor dat deze regels bij alle werknemers bekend zijn en consequent worden toegepast. Een duidelijk verzuimbeleid met concrete afspraken, regels en consequenties helpt veel problemen te voorkomen en zorgt voor klaarheid. Bij een ontslagzaak staat de werkgever meteen ook sterker in de schoenen.
Tip 2: Voer een constructief gesprek
Als een werknemer niet op het werk verschijnt, is het een goed idee om de werknemer eerst even op te bellen. Hoor hoe het met de werknemer gaat, want misschien is hij of zij wel ziek. Wens de werknemer dan beterschap en geef duidelijk aan dat hij of zij wel een bewijs moet indienen. Als de werknemer vaak zonder goede reden te laat komt, gaat u ook het gesprek aan. Zoek samen naar de oorzaak van het probleem en kom tot mogelijke oplossingen. Zet in op een verbetertraject en bied ook zelf hulp aan.
Tip 3: Documenteer en volg op
Houd alle incidenten bij en documenteer de gesprekken en getroffen maatregelen. Als er een verbetertraject wordt opgesteld, wordt dit eveneens gedocumenteerd. Houd dan ook de vervolggesprekken bij en noteer goed in welke mate dit verbetertraject al dan niet tot positieve gevolgen leidt. Dit is belangrijk voor de latere onderbouwing van verdere stappen, zoals schorsing of ontslag.
Tip 4: Geef waarschuwingen
Het is belangrijk dat een verzuimbeleid goed wordt gehandhaafd. Begin daarom met een mondelinge waarschuwing en ga indien nodig over tot schriftelijke waarschuwingen. Maak duidelijk dat aanhoudende punctualiteitsproblemen consequenties hebben. Ook gegeven waarschuwingen, zeker formele, worden in het personeelsdossier opgenomen.
Tip 5: Pas sancties toe
Indien het gedrag niet verandert, kunt u overwegen om sancties toe te passen, zoals het inhouden van loon voor de verloren tijd. Het is zelfs mogelijk om een werknemer te schorsen. Houd hierbij rekening met de sancties die in het verzuimbeleid zijn opgenomen en wees consequent naar alle werknemers toe.
Tip 6: Overweeg ontslag als laatste redmiddel
Wanneer alle andere maatregelen falen en het gedrag niet verandert, kan ontslag de laatste optie zijn. Zorg ervoor dat u dit zorgvuldig aanpakt en dat alle voorgaande stappen correct zijn doorlopen. Win bovendien eerst juridisch advies in en ga niet zomaar over tot een ontslag.
MKBrecht.nl staat voor u klaar
MKBrecht.nl kan u helpen bij het opstellen van een helder punctualiteitsbeleid of verzuimbeleid en kan advies geven over de juridische aspecten van het handhaven van werktijden. Onze juridische experts kunnen u ondersteunen bij het treffen van disciplinaire maatregelen en zorgen ervoor dat u juridisch sterk staat. Dit is er belangrijk, bijvoorbeeld indien het zou komen tot een ontslagprocedure. Neem contact op met MKBrecht.nl voor een zorgvuldige aanpak van punctualiteitsproblemen binnen uw onderneming.
MKBrecht.nl Bedrijfsjuristen & Advocaten
Met onze brede expertise binnen onze praktijkgebieden bedienen we cliƫnten in uiteenlopende sectoren. Van MKB, beursgenoteerde bedrijven en internationale ondernemingen tot (semi-)overheden en non-profit. We bieden juridische adviezen op alle niveaus, van boardroom tot individuele medewerker. Kenmerkend voor onze dienstverlening zijn de hoge kwaliteit, betrouwbaarheid en verdieping in specialismen.
Op zoek naar:
Meer weten over onze dienstverlening? Bel 085 25000 44