Arbeidszaken

De 4 vaakst gestelde vragen over het inhuren van personeel

Het inzetten van nieuw personeel is een belangrijke stap voor elke onderneming. Het brengt in de praktijk veel vragen met zich mee, ook op juridisch vlak. Dit komt doordat er diverse regels en wetten zijn die van invloed zijn op het aannemen van nieuwe mensen. Zeker als het gaat om het inhuren van personeel van buiten de Europese Economische Ruimte (EER) krijgen we wel vaker vragen. Het is belangrijk om ze te stellen, want de consequenties van het niet naleven van deze regels kunnen significant zijn.

1. Wat gebeurt er als een ingehuurde werknemer een bedrijfsongeval krijgt?

De werkgever heeft een zorgplicht naar het personeel toe. Dit houdt in dat u aansprakelijk kunt zijn voor schade die de werknemers lijden door een ongeval tijdens de werktijd. De werkgever moet nu eenmaal een veilige werkomgeving creëren en regelmatig veiligheidstrainingen geven. Deze verplichting geldt ook ten aanzien van ingehuurd personeel.

2. Hoe zit het met de aansprakelijkheid voor loonheffingen bij ingehuurd personeel?

Bij het inhuren van personeel via een uitzendbureau of detacheringsbureau is het de intermediair die de loonheffingen voor het personeel dient te betalen. Echter, de inlener kan hier ook voor aansprakelijk worden gesteld. Dit wordt de ketenaansprakelijkheid genoemd. De Belastingdienst zal een beschikking sturen indien de uitlener geen loonheffingen heeft betaald. Dan dient de inlener de loonheffingen te betalen, alsook extra kosten en invorderingsrente. Het is met andere woorden belangrijk om enkel zaken te doen met betrouwbare intermediairs met een SNA-keurmerk (Stichting Normering Arbeid). Bovendien dient u natuurlijk zelf de juiste bedragen op de g-rekening van de intermediair te storten.

3. Mag ik via een intermediair personeel van buiten de EER aannemen?

Ja, maar u dient eerst te proberen om personeel uit Nederland of de EER aan te werven voordat u werknemers van buiten deze regio’s in dienst neemt. Dit is om de lokale arbeidsmarkt te beschermen. Voor het inhuren van personeel van buiten de EER en Zwitserland is ook een tewerkstellingsvergunning (TWV) vereist. Deze vergunning moet worden aangevraagd voordat de werknemer aan de slag gaat. Meestal zal de uitlener dit regelen, maar vraag dit zeker nog eens na.

4. Mag ik payrollkrachten minder betalen dan mijn eigen medewerkers?

Payrollkrachten hebben recht op dezelfde arbeidsvoorwaarden als de medewerkers die reeds in het bedrijf actief zijn. Het gaat zowel om de primaire arbeidsvoorwaarden als de secundaire arbeidsvoorwaarden. U dient zelf het payrollbedrijf op de hoogte te brengen van de arbeidsvoorwaarden die van toepassing zijn in het eigen bedrijf. Dit dient u te doen voordat de payroller bij u aan de slag gaat. Het is zelfs zo dat als u nog geen personeel in dienst hebt, u toch rekening dient te houden met de arbeidsvoorwaarden die gebruikelijk zijn in uw sector.

Uw hulp bij juridische vragen

Het juridische landschap is complex en veel werkgevers hebben hier vragen over. MKBrecht.nl biedt juridisch advies op maat en beantwoordt graag uw vragen. Hiervoor kunt u dertig minuten juridisch advies boeken. Tijdens een telefonisch gesprek geeft een van onze juristen het antwoord al op uw juridische vragen en dit voor een vaste lage prijs.


MKBrecht.nl Bedrijfsjuristen & Advocaten

Met onze brede expertise binnen onze praktijkgebieden bedienen we cliënten in uiteenlopende sectoren. Van MKB, beursgenoteerde bedrijven en internationale ondernemingen tot (semi-)overheden en non-profit. We bieden juridische adviezen op alle niveaus, van boardroom tot individuele medewerker. Kenmerkend voor onze dienstverlening zijn de hoge kwaliteit, betrouwbaarheid en verdieping in specialismen.

Op zoek naar:


Meer weten over onze dienstverlening? Bel 085 25000 44

  • Wij werkten o.a. voor:
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner

Ontvang onze nieuwsbrief, vol met juridische tips