IT-bedrijven en logistieke dienstverleners kunnen niet zonder het gebruik van een SLA. Dit terwijl iedere ondernemer ook algemene voorwaarden nodig heeft. Deze documenten zijn niet alleen juridische noodzakelijkheden, maar vormen tevens de ruggengraat van betrouwbare zakelijke relaties. Dit doen ze door de verwachtingen, rechten en plichten van alle betrokken partijen vast te leggen. Terwijl de algemene voorwaarden het algemene juridische kader schetsen, brengt de SLA de specifieke afspraken over de servicekwaliteit in kaart. De samenwerking tussen deze twee documenten zorgt voor helderheid en voorkomt misverstanden, waardoor bedrijven met vertrouwen vooruit kunnen kijken.
Algemene voorwaarden of de kleine lettertjes
Algemene voorwaarden zijn de basisregels die de verhoudingen tussen ondernemingen en hun klanten regelen. Ze kunnen ook de verhouding met de leverancier regelen. In de praktijk wordt daarom soms het onderscheid gemaakt tussen (algemene) aankoopvoorwaarden en verkoopvoorwaarden. De algemene voorwaarden omvatten in ieder geval essentiële bepalingen over betalingen, levertijden, garanties, aansprakelijkheid en het te doorlopen proces bij geschillen. Deze voorwaarden beschermen de onderneming door vooraf duidelijkheid te verschaffen over wat er van beide partijen wordt verwacht. Het zorgt voor standaardisering van de juridische situatie.
Service Level Agreement (SLA)
Een Service Level Agreement (SLA) gaat een stap verder dan de algemene voorwaarden en is specifiek gericht op de kwaliteit en de betrouwbaarheid van de geleverde diensten. Een SLA bevat concrete afspraken over de prestatieniveaus van de service, zoals beschikbaarheid, responstijden en de kwaliteit van de dienstverlening. Ook worden de gevolgen bij het niet halen van deze afspraken, zoals compensatie of sancties, hierin vastgelegd.
Algemene voorwaarden alleen volstaan niet
Hoewel algemene voorwaarden essentieel zijn voor elke onderneming, kunnen ze tekortschieten als het gaat om specifieke dienstverlening. Ze bieden een breed kader, maar missen vaak de diepgang om de kwaliteit en continuïteit van specifieke diensten te waarborgen. Daarvoor hebt u een SLA nodig. In de praktijk vullen beide documenten elkaar aan en daarom is het belangrijk dat ze goed op elkaar zijn afgestemd. Terwijl de algemene voorwaarden de juridische basis leggen, zorgt de SLA voor heldere afspraken over de verwachtingen op het gebied van servicekwaliteit.
Samenwerking tussen de algemene voorwaarden en de SLA
Het is belangrijk dat deze twee documenten altijd samen worden gelezen. Een voorbeeld verduidelijkt dit. Stel, u biedt hosting- en cloudopslagdiensten aan. De algemene voorwaarden zouden dan kunnen specificeren binnen welke termijn betalingen moeten worden voldaan en wat de gevolgen zijn van een te late betaling. Bijvoorbeeld dat de dienstverlening wordt stopgezet. Aan de andere kant richt de SLA zich specifiek op de kwaliteits- en prestatieaspecten van deze dienstverlening. Hierin zou kunnen staan dat uw cloudopslagdienst een uptime garandeert van 99.9%, met uitzondering van downtime door niet-betaling. In de SLA kan bovendien zijn opgenomen dat dit niet geldt bij overmacht. In de algemene voorwaarden kan dan weer een overmachtsbeding staan, waarin u uitlegt wat overmacht is. Samen bieden ze met andere woorden een helder en compleet beeld van de verwachtingen en verplichtingen, wat leidt tot een sterkere en transparantere klantrelatie.
Algemene voorwaarden én SLA laten opstellen door een expert
Het is net doordat een SLA en de algemene voorwaarden op elkaar moeten zijn afgestemd, dat deze niet los van elkaar kunnen worden opgesteld. Het is aan te raden om dit door een jurist of een advocaat te laten doen. Dit is met name het geval bij IT-diensten, logistieke services en onderhoudscontracten.
Deze documenten versterken samen niet alleen de juridische structuur van uw bedrijf, maar zorgen ook voor duidelijkheid, vertrouwen en tevredenheid bij alle betrokken partijen. Wacht niet tot een conflict zich voordoet, maar anticipeer en bescherm uw onderneming proactief met deze cruciale juridische instrumenten. Voor diepgaand advies en ondersteuning bij het opstellen van de algemene voorwaarden en de SLA, staan onze experts voortdurend klaar. Plan een vrijblijvend intakegesprek in voor meer informatie hieromtrent.
MKBrecht.nl Bedrijfsjuristen & Advocaten
Met onze brede expertise binnen onze praktijkgebieden bedienen we cliënten in uiteenlopende sectoren. Van MKB, beursgenoteerde bedrijven en internationale ondernemingen tot (semi-)overheden en non-profit. We bieden juridische adviezen op alle niveaus, van boardroom tot individuele medewerker. Kenmerkend voor onze dienstverlening zijn de hoge kwaliteit, betrouwbaarheid en verdieping in specialismen.
Op zoek naar:
Meer weten over onze dienstverlening? Bel 085 25000 44