Steeds meer mensen en bedrijven plaatsen warmtepompen, thuisaccu’s en zonnepanelen. Dat is goed voor het klimaat, de portemonnee én de installatiebedrijven. Veel installatiebedrijven bieden ook onderhoud aan, veelal in de vorm van langdurige service- en onderhoudscontracten. Sommige installatiebedrijven gaan zelfs zo ver dat ze enkel nog werken met deze contracten en geen losse onderhoudsbeurten meer aanbieden. Deze toegestane verschuiving wordt gedreven door een combinatie van factoren, waaronder een overvolle agenda en een groeiende vraag naar dergelijke onderhoudsdiensten. Deze onderhoudscontracten voor thuisaccu’s, warmtepompen en zonnepanelen kunnen interessant zijn, maar het is wel belangrijk dat ze goed zijn opgesteld. En daar loopt het nog vaak verkeerd.
Kenmerken en voordelen van een onderhoudscontract
Een onderhoudscontract is een duurovereenkomst waarbij een partij, zoals een installatiebedrijf, zich tegenover een andere partij verplicht om gedurende de contractduur onderhoudswerkzaamheden uit te voeren aan een of meerdere zaken. Dergelijke onderhoudscontracten kunnen worden aangeboden voor een verscheidenheid aan zaken, gaande van software tot zonnepanelen, thuisaccu’s en airco’s. In deze overeenkomsten worden afspraken vastgelegd over welke werkzaamheden wel en niet worden uitgevoerd, de frequentie van het onderhoud en de vergoeding die hiervoor verschuldigd is.
Voor de gebruiker biedt zo’n contract gemoedsrust. Het verzekert een tijdig onderhoud en de veiligheid van de installatie, zonder dat het nodig is om altijd maar weer zelf een onderhoudspartner te bellen. Het zorgt ervoor dat de apparaten optimaal blijven werken, waardoor dure reparaties of vervangingen voorkomen kunnen worden. Voor het installatiebedrijf biedt het dan weer zekerheid over de inkomsten en de te verwachten cashflow.
Soms gaat het mis met onderhoudscontracten
Helaas worden onderhoudscontracten voor zonnepanelen, thuisaccu’s en warmtepompen niet altijd even goed opgesteld. Dit kan leiden tot misverstanden en geschillen tussen de partijen. Veelvoorkomende fouten in deze overeenkomsten zijn onder meer onduidelijke bepalingen over wat wel en niet onder het onderhoud valt en gebrekkige regelingen voor de niet-uitvoering bij niet-betaling.
Denk ook aan het onvoldoende specificeren van de verantwoordelijkheden en tarieven bij herstellingswerkzaamheden die buiten de onderhoudstarieven vallen, onduidelijkheid over overmachtssituaties en een gebrek aan regelingen voor het geval een afspraak niet kan doorgaan door de klant. Het is van cruciaal belang dat deze contracten worden opgesteld of nagelezen door een professional. Zo kunnen dergelijke problemen worden voorkomen en zijn de belangen van beide partijen gewaarborgd.
Onderhoudscontract laten opstellen of nalezen
Bij MKBrecht.nl begrijpen we de complexiteit van onderhoudscontracten en staan we klaar om installatiebedrijven te ondersteunen bij het opstellen, wijzigen of beoordelen van deze overeenkomsten. Onze ervaren experts zorgen ervoor dat deze onderhoudscontracten voldoen aan de geldende wet- en regelgeving. Neem vandaag nog contact met ons op voor een gratis intake en ontdek hoe wij kunnen helpen bij het opstellen, nalezen en controleren van onderhoudscontracten.
MKBrecht.nl Bedrijfsjuristen & Advocaten
Met onze brede expertise binnen onze praktijkgebieden bedienen we cliënten in uiteenlopende sectoren. Van MKB, beursgenoteerde bedrijven en internationale ondernemingen tot (semi-)overheden en non-profit. We bieden juridische adviezen op alle niveaus, van boardroom tot individuele medewerker. Kenmerkend voor onze dienstverlening zijn de hoge kwaliteit, betrouwbaarheid en verdieping in specialismen.
Op zoek naar:
Meer weten over onze dienstverlening? Bel 085 25000 44