Arbeidszaken

De do’s-and-don’ts van honden op het werk

Honden op het werk kunnen voor veel plezier en ontspanning zorgen, maar het is belangrijk om goed na te denken over hoe de aanwezigheid van honden op het werk het beste kan worden georganiseerd. Een goede dog policy kan helpen om praktische afspraken op een rij te zetten en om duidelijkheid te scheppen. In dit blogbericht gaan we in op de belangrijkste zaken waarmee rekening moet worden gehouden als honden op het werk welkom zijn. Of niet langer welkom zijn.

De vele voordelen van een hond op kantoor

Er zijn verschillende voordelen aan een hond op kantoor, zowel voor de medewerkers als voor de hond zelf. Ten eerste kan een hond op kantoor bijdragen aan een betere werkomgeving, door bijvoorbeeld stress te verminderen en de sociale interactie te bevorderen. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat de aanwezigheid van honden ervoor kan zorgen dat mensen zich minder alleen voelen, minder gestrest zijn, makkelijker gesprekken aangaan en beter presteren. Het kan ook een manier zijn om een diervriendelijk imago uit te stralen of om het ijs te breken tijdens gesprekken met (potentiële) klanten. Voor de hond is het sowieso erg fijn, want dat is een roedeldier die liever onder de mensen is dan alleen thuis blijft. Geef hem wel zeker een eigen plaatsje, zodat hij ook tot rust kan komen.

Hond op kantoor is niet altijd aan te raden

Er zijn een aantal aandachtspunten waarmee rekening moet worden gehouden als er honden op het werk aanwezig zijn. Zo is het belangrijk om na te gaan of de omgeving wel geschikt is voor honden. Dit kan afhangen van hygiëne- en veiligheidsvoorschriften, maar ook van de grootte en de indeling van het kantoor. Sommige mensen kunnen allergisch zijn voor honden of bang zijn voor honden, dus het is belangrijk om hier rekening mee te houden en eventuele zorgen van medewerkers serieus te nemen. Als werkgever heb je namelijk een grote verantwoordelijkheid voor je medewerkers, zowel met betrekking tot hun fysieke gezondheid als met betrekking tot hun mentale gezondheid.

Bovendien is het belangrijk om te overwegen of de hond geschikt is voor een drukke kantooromgeving. Sommige honden kunnen stress ervaren in een drukke omgeving en dit kan leiden tot gedragsproblemen of zelfs tot bijtincidenten. Dit laatste kan dan weer resulteren in aansprakelijkheidsclaims. Niet alleen kan de eigenaar van de hond aansprakelijk zijn voor de schade die zijn hond heeft veroorzaakt, maar er ligt een misschien nog wel grotere verantwoordelijkheid bij de werkgever die een gevaarlijke hond op de werkvloer heeft toegestaan.

Dog policy en honden op het werk

Volgens het arbeidsrecht hebben medewerkers niet automatisch het recht om zomaar een hond mee te nemen naar het werk, daarvoor hebben ze de toestemming van de werkgever nodig. Als een werkgever beslist dat honden op kantoor welkom zijn, zijn er een aantal zaken die moeten worden geregeld.

Zo is het aan te raden om een dog policy op te stellen, een policy waarin praktische afspraken worden opgenomen over de aanwezigheid van honden op het werk. Dit kan bijvoorbeeld gaan over hoe vaak honden op het werk aanwezig mogen zijn en of ze op bepaalde plaatsen wel of niet welkom zijn. Je kan bijvoorbeeld ook bepalen dat enkel kleine hondenrassen welkom zijn. Nog belangrijker: neem duidelijk op dat je altijd kan beslissen om een hond te weigeren of een goedkeuring in te trekken, bijvoorbeeld na een bijtincident.

Ook kan het nuttig zijn om een proeftijd te hanteren, zodat de hond en de medewerkers kunnen wennen aan elkaar. Dit is zowel belangrijk voor de hond als voor de medewerkers. Verder is het aan te raden om de collega’s inspraak te geven in de beslissing om honden op het werk al dan niet toe te laten. Ze mogen bijvoorbeeld een hond weigeren als ze zich er echt niet goed bij voelen of als ze allergisch zijn voor honden.


MKBrecht.nl Bedrijfsjuristen & Advocaten

Met onze brede expertise binnen onze praktijkgebieden bedienen we cliënten in uiteenlopende sectoren. Van MKB, beursgenoteerde bedrijven en internationale ondernemingen tot (semi-)overheden en non-profit. We bieden juridische adviezen op alle niveaus, van boardroom tot individuele medewerker. Kenmerkend voor onze dienstverlening zijn de hoge kwaliteit, betrouwbaarheid en verdieping in specialismen.

Op zoek naar:


Meer weten over onze dienstverlening? Bel 085 25000 44

  • Wij werkten o.a. voor:
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner

Ontvang onze nieuwsbrief, vol met juridische tips