Veel werknemers vinden het fijn om af en toe eens vanuit huis te werken. De coronapandemie heeft bewezen dat dit ook voor bedrijven voordelen kan opleveren. Voor tijdelijke thuiswerkers is een thuiswerkovereenkomst niet nodig. Als een werknemer echter regelmatig vanuit huis werkt, is het wel aan te raden om een thuiswerkovereenkomst op te stellen. Een thuiswerkovereenkomst is een toevoeging op de arbeidsovereenkomst. De klassieke bepalingen van de arbeidsovereenkomst, bijvoorbeeld wat de vertrouwelijkheid van gegevens of het salaris betreft, blijven dus gewoon van toepassing. Daarbovenop worden er een aantal extra afspraken gemaakt die specifiek betrekking hebben op het thuiswerken.
Standaardbepalingen in thuiswerkovereenkomsten
In de thuiswerkovereenkomst worden de wederzijdse verwachtingen, rechten en plichten duidelijk gemaakt. In de thuiswerkovereenkomst wordt bijvoorbeeld opgenomen wanneer en op welke dagen een werknemer vanuit huis mag of zal werken.
In de thuiswerkovereenkomst kunnen ook afspraken worden opgenomen over welke werkzaamheden men thuis verricht, hoe en wanneer de werknemer thuis bereikbaar moet zijn en hoe een professionele uitstraling wordt gegarandeerd. Zo kan er bijvoorbeeld worden verlangd om tijdens videogesprekken een professionele achtergrond te gebruiken. Ook dat je de werknemer in bepaalde gevallen kan verplichten om op de thuiswerkdagen alsnog naar kantoor te komen, is een bepaling die vaak wordt opgenomen in thuiswerkovereenkomsten.
Verder kan een thuiswerkovereenkomst bepalingen bevatten met betrekking tot een vergoeding voor het thuiswerken, bijvoorbeeld om de extra uitgaven te compenseren. Het is zelfs mogelijk om belastingvrij een thuiswerkvergoeding toe te kennen.
Goed werknemerschap en thuiswerk
Ook wanneer een werknemer vanuit huis werkt, moet hij zich als een goed werknemer gedragen. Deze verplichting is zelfs opgenomen in de wet (artikel 7:611 Burgerlijk Wetboek). Dat wil zeggen dat je mag verwachten dat de werknemer ook daadwerkelijk werk verricht, dat hij eerlijk is, dat hij loyaal is en dat hij niet zomaar gevoelige informatie lekt. Goed werknemerschap is hoe dan ook een vaag begrip. Daarom is het aan te raden om het een en ander in de thuiswerkovereenkomst te verduidelijken. Dat doe je door gedragsregels op te nemen. Dergelijke gedragsregels kunnen ook worden opgenomen in een gedragscode of in een personeelshandboek. Dan kan de thuiswerkovereenkomst naar deze documenten verwijzen.
Goed werkgeverschap en thuiswerk
Weet dat de wet niet alleen een verplichting tot goed werknemerschap bevat, maar ook tot goed werkgeverschap. Ook de werkgever dient zich met andere woorden goed te gedragen. Als werkgever dien je zorgvuldig te zijn en heb je bijvoorbeeld een hoorplicht. Als je de werknemer ineens terugroept naar kantoor en de werknemer daar iets over kwijt wil, zal je naar hem moeten luisteren en met zijn bezwaren rekening moeten houden. Dat wil niet zeggen dat je de werknemer zomaar dient te volgen. Ingrijpende beslissingen dien je echter wel te motiveren.
Daarnaast kan er van een goede werkgever ook worden verwacht dat hij waakt over de gezondheid van een werknemer, bijvoorbeeld door een ergonomische bureaustoel aan te bieden voor de thuiswerkplek. Als werkgever blijf je verantwoordelijk voor de geschiktheid van de thuiswerkplek. In zo’n geval is het aan te raden om hierover bepalingen op te nemen in de thuiswerkovereenkomst. Eventueel kan dit ook in een aparte gebruikersovereenkomst.
Thuiswerkovereenkomst laten opstellen
Het opstellen van een thuiswerkovereenkomst is niet eenvoudig. Elke situatie is anders en standaardcontracten bieden niet altijd een goede oplossing. Bespreek daarom jouw situatie met een van onze advocaten en laat een thuiswerkovereenkomst opstellen. Zo ben je zeker dat de overeenkomst helemaal aan je wensen voldoet. Plan alvast een gratis adviesgesprek in met een van onze juristen en laat je informeren over de mogelijkheden.
MKBrecht.nl Bedrijfsjuristen & Advocaten
Met onze brede expertise binnen onze praktijkgebieden bedienen we cliënten in uiteenlopende sectoren. Van MKB, beursgenoteerde bedrijven en internationale ondernemingen tot (semi-)overheden en non-profit. We bieden juridische adviezen op alle niveaus, van boardroom tot individuele medewerker. Kenmerkend voor onze dienstverlening zijn de hoge kwaliteit, betrouwbaarheid en verdieping in specialismen.
Op zoek naar:
Meer weten over onze dienstverlening? Bel 085 25000 44