Leveringsvoorwaarden zijn de algemene afspraken en regels die bedrijven hanteren bij het leveren van producten of diensten aan hun klanten. Ze vormen de juridische basis voor de relatie tussen de leverancier en de klant. Ze bevatten dan ook belangrijke bepalingen over zaken zoals leveringstermijnen, betalingsvoorwaarden, garanties, aansprakelijkheid, retourbeleid en klachtenprocedures. Door leveringsvoorwaarden op te stellen, schept u duidelijkheid over de wederzijdse rechten en plichten en zorgt u ervoor dat er geen misverstanden ontstaan.
Duidelijkheid over de leveringsdatum
Een van de grootste risico’s van het ontbreken van duidelijke leveringsvoorwaarden is onenigheid over de leveringsdatum. Wanneer het niet zwart-op-wit vaststaat wanneer en onder welke omstandigheden de levering plaatsvindt, kunnen er misverstanden ontstaan. Dit kan vervolgens leiden tot frustratie bij klanten en zelfs schadeclaims. De leveringsvoorwaarden kunnen eventueel bepalen dat de leveringsdatum louter indicatief is en dus niet bindend. Dan is het eerder een inspanningsverbintenis (een belofte om zich in te spannen om op de afgesproken datum te leveren) dan een resultaatsverbintenis (een belofte om daadwerkelijk op die datum te leveren).
Bij dit alles spelen aansprakelijkheidskwesties een belangrijke rol. Zonder duidelijke afspraken hierover kan een leverancier eenvoudig aansprakelijk worden gesteld voor schade door te late leveringen. Door deze risico’s in de leveringsvoorwaarden af te dekken, voorkomt u dat u onterecht verantwoordelijk wordt gehouden.
Link met de betalingsvoorwaarden
In de leveringsvoorwaarden kunnen afspraken worden opgenomen met betrekking tot de betaling, zoals het betalen van een voorschot, of de deadline voor de betaling. Ook kunnen er bepalingen worden opgenomen met betrekking tot de gevolgen van late betalingen. Dit is belangrijk, want uitblijvende betalingen kunnen leiden tot cashflowproblemen. Het opnemen van duidelijke afspraken over betaaltermijnen, boetes bij te late betaling en de te volgen stappen bij betalingsachterstand is daarom van groot belang.
Retourbeleid
Ook het retourneren van producten en de afhandeling van klachten kan zonder leveringsvoorwaarden problematisch zijn. Vergeet niet dat een duidelijk retourbeleid verplicht is ten aanzien van consumenten. Een duidelijk retourbeleid voorkomt dat klanten ongewenst gebruikmaken van wettelijke retourmogelijkheden die soms contractueel kunnen worden beperkt of uitgesloten. Dit kan worden gecombineerd met een vastgelegde klachtenprocedure. Dit zorgt ervoor dat iedereen weet hoe u met klachten omgaat en welke rechten en plichten beide partijen hebben.
En nog andere goede redenen …
Er zijn uiteraard nog heel wat andere goede redenen om over leveringsvoorwaarden te beschikken. Zo kunnen deze leveringsvoorwaarden bescherming bieden bij overmachtsituaties of kunnen de afspraken nuttig zijn bij discussies over de levering zelf, bijvoorbeeld tot op welke verdieping gratis wordt geleverd. Dit alles toont aan dat goed opgestelde leveringsvoorwaarden geen overbodige luxe zijn, integendeel. Daarom is het aan te raden om de leveringsvoorwaarden door een jurist op te laten stellen of om ze te laten nalezen. Wij helpen u graag verder.
MKBrecht.nl Bedrijfsjuristen & Advocaten
Met onze brede expertise binnen onze praktijkgebieden bedienen we cliënten in uiteenlopende sectoren. Van MKB, beursgenoteerde bedrijven en internationale ondernemingen tot (semi-)overheden en non-profit. We bieden juridische adviezen op alle niveaus, van boardroom tot individuele medewerker. Kenmerkend voor onze dienstverlening zijn de hoge kwaliteit, betrouwbaarheid en verdieping in specialismen.
Op zoek naar:
Meer weten over onze dienstverlening? Bel 085 25000 44