Een goede sponsorovereenkomst is belangrijk voor veel clubs en verenigingen. In de sportsector kan men zelfs niet zonder sponsors. Een sponsor verleent financiële steun en ontvangt daarvoor vaak een vorm van reclame of andere voordelen. Deze transactie wordt vastgesteld in een sponsorovereenkomst. Deze overeenkomsten zorgen voor duidelijke afspraken tussen de sponsor en de club, zodat beide partijen weten wat ze van elkaar kunnen verwachten. Veel sportverenigingen of -federaties hebben hiervoor sjablonen, maar deze volstaan in de praktijk vaak niet. Dergelijke sjablonen houden meestal onvoldoende rekening met onverwachte gebeurtenissen en zijn wel vaker een bron van discussie.
Potentiële problemen in sponsorrelaties
Bij sponsorcontracten kunnen verschillende problemen ontstaan. Hier zijn de genoemde sjablonen vaak niet goed op afgestemd. Neem bijvoorbeeld een sponsor die niet of niet tijdig betaalt, bijvoorbeeld omdat de sponsor zelf met financiële problemen zit. Dit zorgt dan weer voor problemen bij de sportclub. Daarom is het belangrijk dat de sportclub in dit geval nog onder een exclusieve sponsorovereenkomst uit kan en bijvoorbeeld een overeenkomst kan sluiten met een andere sponsor die wel wil betalen.
Het kan natuurlijk ook gebeuren dat een sponsor minder aandacht krijgt dan verwacht, bijvoorbeeld als wedstrijden of competities worden afgelast door pandemieën of natuurrampen. Dan is dat voor de sponsor niet fijn en wil deze wellicht een compensatie. Nog een andere bron van conflicten: een degradatie of promotie, waardoor een sponsor meer of minder aandacht krijgt. Bij een degradatie is de sponsor vaak ontevreden, terwijl de sportclub bij een promotie mogelijk meer centen wil krijgen. Dat is vervelend bij een langdurige overeenkomst.
Goede sponsorovereenkomst voorkomt conflicten
Een goed opgestelde sponsorovereenkomst kan veel van deze problemen voorkomen, maar in de praktijk zien we dat de sjablonen van veel sportverenigingen niet volstaan. Dit document moet duidelijk de rechten en verplichtingen van beide partijen omschrijven, zoals betalingsvoorwaarden, de duur van de overeenkomst en de specifieke voorwaarden met betrekking tot promoties, degradaties, afgelastingen en dergelijke meer. Hierbij kunnen clausules worden opgenomen die voorzien in het omgaan met overmacht en onvoorziene situaties, zoals een pandemie, waardoor beide partijen weten hoe ze moeten handelen in dergelijke situaties. Dit kan het risico op toekomstige conflicten aanzienlijk verminderen.
Mediation als oplossing bij conflicten met een sponsor
Mochten er toch conflicten ontstaan, dan is mediation een uitstekende manier om deze op te lossen. Deze aanpak bevordert samenwerking en het vinden van een gezamenlijke oplossing, terwijl de goede relatie tussen de sponsor en de begunstigde behouden blijft. MKBrecht.nl zal helpen bij het opstellen van een sponsorovereenkomst die rekening houdt met alle mogelijke scenario’s en die de belangen van alle partijen beschermt. Daarnaast kunnen onze experts u bijstaan bij eventuele conflicten en mediation faciliteren om tot een bevredigende oplossing te komen. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek over hoe wij uw sponsorrelaties kunnen ondersteunen.
MKBrecht.nl Bedrijfsjuristen & Advocaten
Met onze brede expertise binnen onze praktijkgebieden bedienen we cliënten in uiteenlopende sectoren. Van MKB, beursgenoteerde bedrijven en internationale ondernemingen tot (semi-)overheden en non-profit. We bieden juridische adviezen op alle niveaus, van boardroom tot individuele medewerker. Kenmerkend voor onze dienstverlening zijn de hoge kwaliteit, betrouwbaarheid en verdieping in specialismen.
Op zoek naar:
Meer weten over onze dienstverlening? Bel 085 25000 44