Heb je als webshop zowel consumenten als zakelijke partijen die tot het klantenbestand horen? Dan kan je maar beter twee sets algemene voorwaarden gebruiken. Dat consumenten sterk in hun schoenen staan wil per slot van rekening nog niet zeggen dat ook zakelijke klanten die rechten moeten genieten. Maar er zijn nog een aantal redenen waarom twee sets algemene voorwaarden essentieel zijn.
Consumentenregels respecteren
Bij een webshop spreken we van een verkoop op afstand. Om de consumenten te beschermen legt Europa een aantal beschermingsmaatregelen op. Nederland heeft die regels ook in nationale wetgeving omgezet. Het gaat bijvoorbeeld om de bekende wettelijke bedenktijd van 14 dagen en de verplichte bevestiging van de overeenkomst. Daarnaast rust er ook een informatieplicht op webshops en moet je ook andere consumentenrechtelijke bepalingen respecteren, zoals het recht op garantie. Dergelijke verplichtingen moet je in je algemene voorwaarden opstellen. En dus zal je altijd algemene voorwaarden moeten opstellen voor consumenten.
Een goede redactie van deze algemene voorwaarden blijft evenwel belangrijk. Ook ten aanzien van consumenten kan je uiteindelijk al eens gunstigere afspraken maken. Een voorbeeld hiervan is de levertijd die in principe maximaal 30 dagen mag bedragen als je hier geen afspraken over opneemt. Het blijft mogelijk om in de algemene voorwaarden af te wijken van deze wettelijke levertijd. Dergelijke afspraken zijn niet altijd geldig, maar als het wel mogelijk is maak je er maar beter gebruik van.
Voldoe je niet aan de consumentenregels dan zijn er vaak sancties voorzien. Bijvoorbeeld als een verkoper niet aan zijn informatieplicht omtrent de bedenktijd voldoet, riskeert die verkoper dat de bedenktijd met maximaal 12 maanden wordt verlengd. Het is dan ook duidelijk dat je maar beter je zaakjes op orde hebt.
Consumentenregels gelden niet voor zakelijke klanten
Deze consumentenregels hebben een grote impact op de winst van een webshop. Veel webshops krijgen bijvoorbeeld te maken met oplopende kosten ten gevolge van het retourrecht. Deze regels gelden gelukkig niet voor zakelijke klanten. Het is aangeraden om hier te kiezen voor algemene voorwaarden die voor jou een stuk voordeliger zijn. Dat kan je enkel doen indien je een andere set algemene voorwaarden opstelt voor zakelijke klanten. Sommige webshops compenseren dit wel door zakelijke klanten een korting te geven. Dat kan, maar is niet verplicht.
Enkel mogelijk als je twee sets algemene voorwaarden hebt
Stel je enkel algemene voorwaarden op voor consumenten, dan riskeer je dat ze ook van toepassing zijn op zakelijke klanten. Ten aanzien van zakelijke klanten zijn het per slot van rekening de gemaakte afspraken die primeren. Hierdoor riskeer je dat ook zakelijke klanten recht hebben op consumentenrechten zoals de bedenktijd. Dit kan in hachelijke situaties resulteren. Enkel wanneer je een andere set algemene voorwaarden gebruikt, kan je dit voorkomen.
Enige manier om af te wijken van het regelend recht
We zien dat sommige webshops in hun algemene voorwaarden een artikel opnemen dat de consumentenrechtelijke bepalingen niet van toepassing zijn op contracten met zakelijke klanten. Zo’n bepaling is geldig en ook dan hebben zij bijvoorbeeld geen recht op de bedenktijd.
Het nadeel is dan wel dat er geen andere algemene voorwaarden van toepassing zijn op de relatie met de zakelijke klant. In zo’n geval zijn de algemene regels uit het Burgerlijk Wetboek van toepassing, aangevuld met de rechterlijke uitspraken. Zo’n situatie is niet wenselijk omdat de algemene regels vaak niet gunstig zijn voor webshops. Een voorbeeld hiervan is het recht van de koper om bij de levering van een niet-conform goed het herstel ervan te eisen op kosten van de verkoper. Deze bepaling is, ten aanzien van zakelijke klanten, van regelend recht. In de algemene voorwaarden kan je er dus ook gewoon van afwijken. Op voorwaarde natuurlijk dat je ook over een tweede set algemene voorwaarden beschikt.
Vragen hieromtrent? Laten we er even over spreken. Maak vandaag nog een belafspraak en wij bespreken spoedig de mogelijkheden voor je webshop.
MKBrecht.nl Bedrijfsjuristen & Advocaten
Met onze brede expertise binnen onze praktijkgebieden bedienen we cliënten in uiteenlopende sectoren. Van MKB, beursgenoteerde bedrijven en internationale ondernemingen tot (semi-)overheden en non-profit. We bieden juridische adviezen op alle niveaus, van boardroom tot individuele medewerker. Kenmerkend voor onze dienstverlening zijn de hoge kwaliteit, betrouwbaarheid en verdieping in specialismen.
Op zoek naar:
Meer weten over onze dienstverlening? Bel 085 25000 44