Bij het leveren van kostbare goederen, bijvoorbeeld dure horloges of edelmetalen, zijn de transportrisico’s extra groot. Tegelijkertijd is de impact van verlies of diefstal immens. Het is belangrijk om te weten wie er verantwoordelijk is als het pakketje onderweg verloren gaat en hoe de risico’s kunnen worden beperkt.
Risico’s bij klassieke bezorgdiensten
Het verzenden van kostbare goederen via een bezorgdienst brengt inherente risico’s met zich mee, zoals beschadiging of vermissing. Deze koerierdiensten sluiten hun aansprakelijkheid voor kwijtgeraakte pakketten doorgaans uit in hun algemene voorwaarden of men beperkt de aansprakelijkheid tot een bepaald bedrag. Deze afspraak is, zeker ten opzichte van bedrijven en webshops, toegestaan. De consument is, in zijn persoonlijke verhouding met de professionele verkoper of webshop, dan weer beter beschermd. In de praktijk wil dit zeggen dat de webshop ten aanzien van de consument verantwoordelijk is voor de correcte bezorging van het pakketje. Het is niet toegestaan om in de algemene voorwaarden andere afspraken hierover te maken. Het risico op verlies of beschadiging ligt met andere woorden volledig bij de leverancier, omdat ook de bezorgdienst zijn verantwoordelijkheid beperkt.
Verhoogde aansprakelijkheid bij pakketdiensten
Sommige pakketdiensten bieden oplossingen aan, zoals een verzekerde zending of een verhoogde aansprakelijkheid voor kostbare goederen. Bij PostNL is het bijvoorbeeld mogelijk om het pakket tot 5.000 euro te verzekeren tegen beschadiging of vermissing. De ontvanger dient dan ook een handtekening bij ontvangst te plaatsen. Niet alle pakketdiensten bieden dit aan en uiteraard brengt dit extra kosten met zich mee. Bovendien spelen ook hier de (algemene) voorwaarden een rol. Deze bepalen namelijk wanneer er sprake is van beschadiging, vermissing, overmacht en dergelijke meer. Het is belangrijk om deze voorwaarden vooraf goed door te nemen.
Hogere verzendkosten berekenen bij waardevolle zendingen
Het verzekerd verzenden van waardevolle voorwerpen resulteert in hogere verzendkosten. De webshop is niet verplicht om deze (volledig) zelf te dragen. Het is perfect mogelijk om deze door te berekenen aan de klant, indien dit zo is afgesproken en vooraf duidelijk was. Zelfs bij webshops die gratis verzending aanbieden, is het mogelijk om hierop een uitzondering te maken voor waardevolle goederen. Eventueel kan het zelf afhalen van het waardevolle product als gratis alternatief worden aangeboden.
Mocht u nog vragen hebben of meer informatie willen over algemene voorwaarden en verzendingsvoorwaarden, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. We staan altijd klaar om u te helpen en ervoor te zorgen dat uw juridische risico’s beperkt blijven.
MKBrecht.nl Bedrijfsjuristen & Advocaten
Met onze brede expertise binnen onze praktijkgebieden bedienen we cliƫnten in uiteenlopende sectoren. Van MKB, beursgenoteerde bedrijven en internationale ondernemingen tot (semi-)overheden en non-profit. We bieden juridische adviezen op alle niveaus, van boardroom tot individuele medewerker. Kenmerkend voor onze dienstverlening zijn de hoge kwaliteit, betrouwbaarheid en verdieping in specialismen.
Op zoek naar:
Meer weten over onze dienstverlening? Bel 085 25000 44