Financieel

Aandachtspunten bij het afhandelen van schadeclaims

Heb je een aansprakelijkheidsclaim ontvangen, dan beschik je over verschillende mogelijkheden. Hoe dan ook is het belangrijk dat je juridisch advies inwint en goed nadenkt over je vervolgacties. Soms is het beter om gewoon te betalen en andere keren kan je de zaak beter aan de rechter voorleggen. We leggen het voor je uit en hebben het over de mogelijkheden en de risico’s.

Schade en aansprakelijkheid

Het aansprakelijkheidsrecht is in essentie heel eenvoudig: wie een fout begaat en daarmee een ander schade berokkent, moet die schade vergoeden. Niet meer, maar ook niet minder. Natuurlijk zijn er ook een aantal uitzonderingen en kunnen beide partijen over en weer fouten hebben gemaakt. En misschien is er wel sprake van overmacht. Net daarom is het belangrijk om vooraf juridisch advies in te winnen.

Wanneer je aansprakelijk bent, zal je de schade uiteindelijk moeten vergoeden. Als je niet zelf stappen zet, zal de rechter je daartoe dwingen. Uiteraard moet het slachtoffer ook akkoord gaan met een eerlijke schadevergoeding, maar als dit het geval is, is het altijd beter om het op een akkoordje te gooien.

Neem bijvoorbeeld het verhaal van IKEA in Haarlem. Daar had een schoonmaker vorig jaar een pijnlijke vergissing begaan, want in de dispenser voor desinfecterende handgel had hij namelijk een bijtende gootsteenontstopper gedaan. Verschillende klanten liepen daardoor brandwonden op of kregen te kampen met open wonden en dikke handen. IKEA kon vervolgens liegen en de handen in onschuld wassen, maar in de plaats daarvan boden ze de slachtoffers persoonlijk hun excuses aan. Bovendien werkte IKEA netjes mee aan een schadeloosstelling, waarbij er schadevergoedingen van 250 tot 800 euro werden aangeboden. Het voorval werd correct afgehandeld en zelfs het letselschadebureau had in de pers enkel lovende woorden voor de manier waarop IKEA met het voorval was omgegaan. Had IKEA echter de handschoen opgenomen en er een rechtszaak van gemaakt, dan was hun naam allicht bezoedeld.

Overleggen met de aansprakelijkheidsverzekeraar

In de praktijk is het echter niet altijd zo eenvoudig en kan je niet zomaar schuld bekennen of overeenkomsten sluiten. Dit heeft alles te maken met de rol van de aansprakelijkheidsverzekeraar. Een aansprakelijkheidsverzekeraar wil namelijk niet te veel betalen, maar louter de werkelijke schade vergoeden. En daarom moet de aansprakelijkheidsverzekeraar ook de vrijheid krijgen om zelf actief achter het stuur van de schadevergoedingstrein te zitten. In zowat elke verzekeringsovereenkomst staat dat de verzekerde zich moet onthouden van alles wat de belangen van de verzekeraar kan schaden. In dit geval gaat het dan om een verbod om zomaar de aansprakelijkheid te erkennen.

Wanneer er een aansprakelijkheidsverzekeraar is, is het dan ook belangrijk om alles eerst met hem af te stemmen en niet op eigen houtje de aansprakelijkheid te erkennen of akkoordjes te sluiten. Bel eerst met de aansprakelijkheidsverzekeraar en volg zijn instructies op.

Een verzekeraar heeft verschillende mogelijkheden en een afwachtende houding wil nog niet zeggen dat er geen oplossing komt. Een verzekeraar kan de aansprakelijkheid erkennen of hij kan de aansprakelijkheid afwijzen, waarna er misschien wel een juridische procedure wordt opgestart. Zo’n procedures kosten geld en dan heeft een verzekeraar liever dat het dossier in samenspraak wordt afgehandeld. Bij een erkenning kan hij dan weer een akkoord sluiten over het bedrag van de schadevergoeding of dit kan door een rechter worden vastgelegd.

Aansprakelijkheidsclaim afwijzen

Ook als je geen aansprakelijkheidsverzekeraar hebt, zijn dit je opties. Ook jij kan de aansprakelijkheidsclaim afwijzen. Hiervoor geef je schriftelijk aan dat jij vindt dat je niet aansprakelijk bent en leg je uit waarom dit je mening is. Het kan bijvoorbeeld dat je helemaal geen fout hebt begaan, maar er kan ook sprake zijn van overmacht. Wij kunnen zo’n brief voor de afwijzing van de aansprakelijkheid voor jou opstellen.

Een vaststellingsovereenkomst opstellen

Een andere optie is dat je het op een akkoordje gooit met het slachtoffer en dat jullie zelf afspraken maken over de schadevergoeding. Ook in zo’n geval is het belangrijk dat alles netjes op papier staat.

Zeker een finale kwijtingsclausule, waarbij het slachtoffer aangeeft dat alles is geregeld en hij later niet alsnog een hogere schadevergoeding zal claimen, is belangrijk. Anders blijf je in onzekerheid leven. Natuurlijk kan zo’n finale kwijting onredelijk zijn, bijvoorbeeld als er nog een risico op complicaties bestaat. Daarom kan er ook een uitzondering worden gemaakt. Wel vaker wordt er medisch voorbehoud gemaakt opdat latere medische kosten alsnog kunnen worden geclaimd.

Er zijn natuurlijk nog een aantal zaken waaraan je moet denken, maar dit zal per geval bekeken moeten worden. Net daarom is zelf een vaststellingsovereenkomst opstellen vaak geen goed idee. Ons advies is dan ook om er minstens even over te spreken met een van onze juristen. Tijdens een vrijblijvend intakegesprek leggen we het een en ander uit. Nadien stellen we de vaststellingsovereenkomst voor jou op.


MKBrecht.nl Bedrijfsjuristen & Advocaten

Met onze brede expertise binnen onze praktijkgebieden bedienen we cliƫnten in uiteenlopende sectoren. Van MKB, beursgenoteerde bedrijven en internationale ondernemingen tot (semi-)overheden en non-profit. We bieden juridische adviezen op alle niveaus, van boardroom tot individuele medewerker. Kenmerkend voor onze dienstverlening zijn de hoge kwaliteit, betrouwbaarheid en verdieping in specialismen.

Op zoek naar:


Meer weten over onze dienstverlening? Bel 085 25000 44

  • Wij werkten o.a. voor:
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner

Ontvang onze nieuwsbrief, vol met juridische tips