Als ondernemer weet je dat de kosten soms fluctueren. En dat ze de afgelopen tijd vooral zijn gestegen. Onlangs heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) een zorgwekkend feit onthuld: bijna driekwart van de ondernemers in Nederland kan of wil hogere kosten niet of slechts gedeeltelijk doorberekenen aan klanten. Het risico om klanten te verliezen en de vaak vaste prijsafspraken zijn de voornaamste redenen. In dit artikel delen we tips om jou te helpen bij het doorberekenen van prijsverhogingen aan klanten. We benoemen ook alternatieve oplossingen.
Maak prijsverhogingen contractueel mogelijk
Een van de grootste uitdagingen voor ondernemers is het vastleggen van prijzen. Mogelijk worden offertes of overeenkomsten opgesteld wanneer de bedrijfskosten lager zijn en worden ze niet aangepast als de kosten stijgen. Een oplossing hiervoor is het opnemen van een prijsherzieningsclausule in jouw overeenkomsten. Deze clausule stelt je in staat om prijzen aan te passen op basis van externe prijsstijgingen, bijvoorbeeld bij stijgende grondstof- of energieprijzen. Het is mogelijk om dit zo op te stellen dat een prijsverhoging slechts mogelijk is als een bepaalde drempel wordt overschreden.
Houd klanten aan boord
Transparantie is cruciaal bij het doorberekenen van prijsverhogingen. Leg je klanten uit waarom je de prijzen aanpast en hoe deze verhoging gerelateerd is aan de toename van je kosten. Klanten begrijpen dat ondernemingen te maken hebben met stijgende kosten en zullen waarschijnlijk meegaan in de prijsverhoging als ze het gevoel hebben dat je eerlijk en transparant bent. Een andere manier om klanten aan boord te houden, is door meteen ook extra waarde te bieden. Bijvoorbeeld een hogere servicegraad bieden of een nieuwe feature uitrollen.
Ga de onderhandelingen aan
Het heronderhandelen van bestaande contracten kan een efficiënte manier zijn om prijsverhogingen door te berekenen, maar het is een complex proces dat zowel sterke onderhandelingsvaardigheden als juridisch robuuste documenten vereist. Je moet ervoor zorgen dat je in staat bent om op een overtuigende en doordachte manier de noodzaak van de prijsverhoging te argumenteren.
Het helpt om duidelijke en overtuigende argumenten klaar te hebben die aantonen hoe de stijgende bedrijfskosten een prijsverhoging onvermijdelijk maken. Daarnaast is het cruciaal dat alle nieuwe afspraken juridisch correct zijn vastgelegd. Contracten zijn bindend en het wijzigen ervan kan juridisch ingewikkeld zijn. Gezien de complexiteit van deze taak, kan het zeer nuttig zijn om een juridisch professional in te schakelen.
Alternatieven voor prijsverhogingen
Als het verhogen van prijzen niet haalbaar of wenselijk is, zijn er verschillende alternatieven die je kunt overwegen. Een veelgebruikte strategie is krimpflatie, waarbij je de grootte of het gewicht van een product vermindert terwijl de prijs hetzelfde blijft. Dit kan een doeltreffende manier zijn om stijgende kosten op te vangen zonder dat klanten het gevoel krijgen dat ze meer betalen. Een andere mogelijkheid is om goedkopere ingrediënten of materialen te gebruiken. Door over te schakelen naar minder dure grondstoffen, kun je de kosten verlagen en de prijzen constant houden. Het is hierbij cruciaal dat de kwaliteit van het product of de dienst niet te veel achteruitgaat, omdat dit ook klanten kan afschrikken en voor contractuele problemen kan zorgen.
MKBrecht.nl Bedrijfsjuristen & Advocaten
Met onze brede expertise binnen onze praktijkgebieden bedienen we cliënten in uiteenlopende sectoren. Van MKB, beursgenoteerde bedrijven en internationale ondernemingen tot (semi-)overheden en non-profit. We bieden juridische adviezen op alle niveaus, van boardroom tot individuele medewerker. Kenmerkend voor onze dienstverlening zijn de hoge kwaliteit, betrouwbaarheid en verdieping in specialismen.
Op zoek naar:
Meer weten over onze dienstverlening? Bel 085 25000 44