Juridische Zaken

Deze bedrijven overtraden de regels, waarna de ACM ingreep

We hebben het al vaak gehad over het consumentenrecht en over de regels waar ondernemers maar beter rekening mee houden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt toezicht en kan, al dan niet na het ontvangen van klachten, optreden. Meestal zal de ACM eerst de onderneming op de vingers tikken en de kans geven om aanpassingen door te voeren, maar bij aanhoudende of ernstige problemen kan het ook boetes opleggen. Deze boetes kunnen hoog oplopen. Onderstaande vier zaken bewijzen dit.

Verkopers moeten informeren over updates bij slimme toestellen

Ondernemingen zijn verplicht om consumenten voldoende te informeren over de essentiƫle eigenschappen van de producten die ze aanbieden. Eind 2019 oordeelde de ACM dat verkopers zelden voldoende informeren over updates bij slimme IoT-apparaten. Ze informeerden wel over wat het apparaat allemaal kan, maar niet voldoende over het updatebeleid van de producent. Dit is nochtans niet onbelangrijk, want apparaten die niet langer updates ontvangen, worden op termijn onbruikbaar en onveilig. Nadat de ACM verschillende webshops hierop heeft aangesproken, zijn onder andere Mediamarkt, Coolblue en bol.com hier duidelijker over beginnen te communiceren.

Gratis moet ook echt gratis zijn

Een ander voorbeeld is dit van Stay Healthy Products dat sterk inzette op proevertjes en adverteerde met woorden als “gratis” en “probeer”. In de kleine lettertjes stond echter te lezen dat het ging om een aankoop onder voorwaarde van een geslaagde proef. Wanneer men niet aan een aankoop van 60 euro wilde vastzitten, diende men binnen 14 dagen het product terug te sturen. In de praktijk kregen veel mensen later onverwacht een brief van een incassobureau in de bus. De ACM tikte het bedrijf op de vingers en gaf aan dat deze verkooppraktijken misleidend zijn. Uiteindelijk is het bedrijf gestopt met het aanbieden van “gratis” producten. Consumenten die de producten al hadden ontvangen, mochten ze gewoon houden en hoefden ze niet te betalen.

Boete voor onduidelijke en onjuiste informatie op de website

In bovenstaande gevallen beperkte de ACM zich tot het uitdelen van waarschuwingen en berispingen. De ACM kan echter ook boetes opleggen en ook dat is de afgelopen twee jaar gebeurd. Zo kregen vier telecomaanbieders een boete omdat ze onjuiste en onvolledige informatie aanboden over hun telefoonabonnementen. Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid bij ACM, gaf aan dat bedrijven niet onvolledig mogen communiceren op hun website, omdat dit voor consumenten een belangrijk communicatiekanaal is.

Het probleem was dat de providers niet duidelijk aangaven dat er ook eenmalige kosten aan het abonnement verbonden waren, ze niet vermeldden dat de onbeperkte databundels enkel in de EU golden of dat een onbeperkte belbundel in werkelijkheid een maximum van 3.000 belminuten had. De boetes varieerden van 2.715.000 euro (Tele2) tot 3.907.000 euro (T-Mobile).

Boete voor meubelverkoper die loog met van-voorprijzen

Het zijn echter niet alleen grote telecomreuzen die hoge boetes krijgen opgelegd. Zo heeft de ACM ook een bestuurlijke boete van 350.000 euro opgelegd aan de meubelverkoper Seats and Sofas. Deze meubelverkoper gaf van-voorprijzen weer, maar de duurdere prijzen had men er echter nooit gehanteerd. Hierdoor werden consumenten misleid en kregen zij het idee dat het product extra voordelig was. De meubelverkoper vocht de boete nog aan omdat hij zich benadeeld voelde ten opzichte van andere meubelverkopers die dit ook deden en die niet werden beboet, maar de Rechtbank Rotterdam oordeelde dat de ACM de boete terecht had opgelegd (ECLI:NL:RBROT:2019:4155).

Voorkom boetes en sancties

Bovenstaande zaken bewijzen nogmaals dat het consumentenrecht geen lachertje is. Bedrijven die aan consumenten verkopen, ongeacht of het nu online of offline is, riskeren namelijk hoge boetes wanneer ze het niet goed doen. Spreek erover met een van onze juristen en zorg ervoor dat jij niet het volgende slachtoffer van de ACM wordt.


MKBrecht.nl Bedrijfsjuristen & Advocaten

Met onze brede expertise binnen onze praktijkgebieden bedienen we cliƫnten in uiteenlopende sectoren. Van MKB, beursgenoteerde bedrijven en internationale ondernemingen tot (semi-)overheden en non-profit. We bieden juridische adviezen op alle niveaus, van boardroom tot individuele medewerker. Kenmerkend voor onze dienstverlening zijn de hoge kwaliteit, betrouwbaarheid en verdieping in specialismen.

Op zoek naar:


Meer weten over onze dienstverlening? Bel 085 25000 44

  • Wij werkten o.a. voor:
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner

Ontvang onze nieuwsbrief, vol met juridische tips