Het is een veelgebruikte manier om consumenten te verleiden: bij de aanschaf van een abonnement krijgen ze meteen twee, drie of zelfs zes maanden gratis. Echter is het belangrijk dat dit goed wordt geformuleerd, zeker wat de duur van het abonnement betreft. Zijn die gratis maanden immers in de duur van het abonnement begrepen of begint het abonnement pas nadien te lopen? Bij onduidelijkheid lijkt de rechtspraak in het voordeel van de consument te oordelen. Dat mocht ook Basic-Fit recent ondervinden.
Abonnement met gratis maanden is voer voor discussie
In deze zaak had een consument een jaarabonnement afgesloten bij de sportscholen van Basic-Fit. Gedurende een periode van twaalf maanden mocht hij dus gebruik maken van de faciliteiten die de sportschool aanbiedt. Bij het aangaan van het abonnement beloofde Basic-Fit hem echter “twee maanden gratis”. Basic-Fit interpreteert dit als een extraatje dat bovenop het abonnement van twaalf maanden komt. Lees: na de extra twee maanden gratis begint het eigenlijk abonnement, met een duur van twaalf maanden, te lopen. Volgens Basic-Fit is de totale duur van de overeenkomst dus veertien maanden en moet de consument twaalf maanden lidgeld betalen. De consument vond echter dat dat niet het geval was en dat deze twee gratis maanden gewoon binnen de afgesproken duur van twaalf maanden vielen. De consument moet dus tien maanden lidgeld betalen.
Dat is overigens niet alleen voor de betaling van het lidgeld belangrijk, want dergelijke overeenkomsten koppelen vaak ook een aantal praktische afspraken aan het einde van het abonnement. Denk bijvoorbeeld aan opzegtermijnen of het inleveren van een toegangspass. En dus is het maar beter duidelijk wanneer de overeenkomst ook echt afloopt.
10+2 maanden gratis of 12+2 maanden gratis?
In dit geval sloeg Basic-Fit er niet in om te bewijzen dat het ging om het format 12 maanden + 2 maanden gratis. Het ging per slot van rekening om een tijdelijke actie en de aanbieding werd niet vastgelegd in de algemene voorwaarden. Uit de overeenkomst bleek dus niet dat het ging om het format 12 maanden + 2 maanden gratis en ook in de algemene voorwaarden was daarover niks terug te vinden. Ook in de welkomstmail had het daar geen melding van gemaakt. Daarom oordeelde de rechter inderdaad dat er onder de actie moest worden begrepen dat het om het format 10 maanden + 2 maanden gratis ging. De consument moest de laatste twee maanden van het abonnement dus niet betalen.
Voorzie steeds actievoorwaarden
Algemene voorwaarden en welkomstmails zijn zelden aangepast aan de bijzonderheden van een actie. En daardoor vormen ze wel vaker voer voor discussie. Bij onduidelijkheid is het dan ook zo dat de consument de discussie al snel lijkt te winnen. Door goede actievoorwaarden te voorzien, die duidelijk maken om welk format het gaat en wanneer de overeenkomst ten einde loopt, kan je dat voorkomen. Omdat dergelijke actievoorwaarden ook invloed kunnen hebben op andere afspraken zoals opzegtermijnen, denk je maar beter goed na over de gevolgen. Eventueel moeten ook de algemene voorwaarden worden aangepast opdat duidelijk wordt dat eventuele actievoorwaarden op sommige punten primeren.
Organiseer je een actie en geef je een aantal maanden van het abonnement gratis weg? Laat dan actievoorwaarden opstellen door een van onze juristen. Zij kijken bovendien ook andere documenten, zoals jouw algemene voorwaarden en welkomstmails na. Van goede afspraken maken wij een sport. En dat had Basic-Fit ook moeten doen.
MKBrecht.nl Bedrijfsjuristen & Advocaten
Met onze brede expertise binnen onze praktijkgebieden bedienen we cliënten in uiteenlopende sectoren. Van MKB, beursgenoteerde bedrijven en internationale ondernemingen tot (semi-)overheden en non-profit. We bieden juridische adviezen op alle niveaus, van boardroom tot individuele medewerker. Kenmerkend voor onze dienstverlening zijn de hoge kwaliteit, betrouwbaarheid en verdieping in specialismen.
Op zoek naar:
Meer weten over onze dienstverlening? Bel 085 25000 44