Als je online producten verkoopt aan consumenten dien je rekening te houden met het herroepingsrecht. Het herroepingsrecht is er om consumenten te beschermen tegen een miskoop. In tegenstelling tot bij een aankoop in de winkel kan de consument het product namelijk niet inspecteren, proberen en vergelijken met andere producten. Daarom heeft de consument het recht om het product binnen twee weken terug te sturen en dit zonder een reden te noemen. Hierop zijn slechts een aantal uitzonderingen, bijvoorbeeld als dit om hygiëne- of gezondheidsredenen niet wenselijk is. Denk dan aan gebruikte lippenstift of aan een gebruikte tandenborstel. Ook voor maatwerkproducten is er een uitzondering.
Ook herroepingsrecht bij openen dure flesjes parfum
Een recente rechtszaak toont aan hoe ver het herroepingsrecht kan gaan. Daarbij kocht een man twee flesjes parfum ter waarde van 476 euro. Na de bezorging maakte hij ze open om de geur te testen. Dit vond hij niet bevallen en dus retourneerde hij de flesjes. De winkel wilde de flesjes niet accepteren, omdat ze geopend waren. Volgens de winkel was het herroepingsrecht vervallen door de flesjes te openen. De winkel verwijst daarbij naar de eigen algemene voorwaarden, waarin staat dat geopende flesjes parfum niet terug worden genomen. Daarop heeft de winkel, die weigert om het geld terug te geven aan de klant, de parfumflesjes opnieuw naar de klant verzonden.
De kantonrechter denkt er anders over. Volgens de kantonrechter mocht de klant de flesjes openen om de geur te testen. In de winkel staan er uiteindelijk ook flesjes zonder een verpakking, waarbij klanten de geur eerst kunnen proberen. Dezelfde mogelijkheid moet de klant ook hebben als hij het product online koopt. Dat de winkel de parfumflesjes nu niet langer kan verkopen, is volgens de rechter niet van belang. De consument is niet aansprakelijk voor de waardevermindering die optreedt door het testen van het product.
Winkel had testers mee kunnen sturen
De winkel had veel problemen kunnen voorkomen door samen met de parfum testers mee te sturen. Dan had de klant het parfummetje kunnen testen met behulp van de testers en het ongeopende flesje terug kunnen sturen. Volgens de kantonrechter had de winkel wel gelijk gehad als het testers mee had gestuurd en de klant de verpakking alsnog had geopend. Maar in dit geval heeft de klant gelijk en moet de winkel het geld aan de klant terugbetalen. De kantonrechter beslist daarnaast dat de klant de flesjes opnieuw terug moet sturen en dat de winkel nog 345 euro extra moet betalen voor een deel van de kosten van de rechtszaak.
Algemene voorwaarden, herroepingsrecht en testers
Het herroepingsrecht is een belangrijk consumentenrecht waarvan niet zomaar kan worden afgeweken, ook niet in de algemene voorwaarden. Dat de algemene voorwaarden van de winkel een andere regeling bevatten, maakt dus niet uit. Het is daarom belangrijk dat ondernemers goed op de hoogte zijn van deze en andere consumentenregels. En dat ze hun algemene voorwaarden door een expert laten opstellen. Soms kan een iets andere werkwijze, bijvoorbeeld het toezenden van testers, een interessante manier zijn om problemen te voorkomen. Dit kan niet alleen worden toegepast bij parfums, maar ook bij andere cosmetica. Hierbij kunnen testers ook worden ingezet om klanten te overtuigen. Testers kunnen dus niet alleen problemen voorkomen, maar ook fungeren als omzetmakers.
MKBrecht.nl Bedrijfsjuristen & Advocaten
Met onze brede expertise binnen onze praktijkgebieden bedienen we cliënten in uiteenlopende sectoren. Van MKB, beursgenoteerde bedrijven en internationale ondernemingen tot (semi-)overheden en non-profit. We bieden juridische adviezen op alle niveaus, van boardroom tot individuele medewerker. Kenmerkend voor onze dienstverlening zijn de hoge kwaliteit, betrouwbaarheid en verdieping in specialismen.
Op zoek naar:
Meer weten over onze dienstverlening? Bel 085 25000 44