Juridische Zaken

Het kabinet gaat de strijd aan met nepreviews

Reviews spelen een belangrijke rol bij het beslissingsproces van consumenten. Online reviewplatforms als Trustpilot.com worden steeds vaker bezocht. Nog te vaak verschijnen er op dergelijke websites nepreviews. Deze nepreviews kunnen bijvoorbeeld worden geplaatst door het bedrijf zelf of door de concurrentie. Hoe dan ook gaat het om onjuiste informatie, waardoor er sprake is van een oneerlijke handelspraktijk. En oneerlijke handelspraktijken zijn verboden. Het kabinet is daarom van plan om nepreviews op het internet te verbieden.

Optreden tegen negatieve nepreviews

In onze eerdere blog schreven we al hoe je als bedrijf moet omgaan met negatieve nepreviews. Daarbij werd het al snel duidelijk dat het vaak moeilijk is om hiertegen op te treden. Meestal worden de reviews namelijk anoniem geplaatst en is het helemaal niet duidelijk of de review echt of vals is. Bovendien worden de reviews vaak op externe reviewsites geplaatst, waardoor de controlemogelijkheden van de handelaar beperkt zijn. Het is niet ongewoon dat de rechter eerst een uitspraak moet doen voordat reviewsites ingrijpen. De rechter kan de reviewwebsite dan verplichten om de nepreview offline te halen. Daarnaast kan de reviewwebsite verplicht worden om de NAW-gegevens aan het benadeelde bedrijf door te geven, zoals eerder al gebeurde bij nepreviews op Trustpilot.com.

Ook positieve nepreviews zijn verboden

Bedrijven kunnen ook zelf nepreviews schrijven om zo potentiële klanten te overtuigen. Het is een hardnekkig fenomeen waar niet alleen bedrijven zich aan bezondigen, want volgens de lokale nieuwssite Sikkom zouden de provincies Groningen en Drenthe ook al nepreviews hebben gebruikt om fietsroutes te promoten.

Het is tegen dergelijke nepreviews dat zowel het kabinet als Europa strenger wil optreden. Daarvoor is een wetsvoorstel naar de Tweede Kamer gestuurd. Volgens het wetsvoorstel zullen webwinkeliers moeten nagaan of een gepubliceerde beoordeling wel echt afkomstig is van mensen die het product gebruikten. Daarnaast mogen handelaren niet zelf positieve beoordelingen plaatsen en mogen ze niet enkel de negatieve beoordelingen verwijderen. In het wetsvoorstel zijn er bovendien ook andere bepalingen opgenomen. Zo moet het in de zoekresultaten duidelijker worden dat het gaat om betaalde reclame of dat men betaalde om er een hogere plaats te verkrijgen. Wie zich niet aan de nieuwe regels houdt, zal een boete van minstens vier procent van de omzet opgelegd krijgen. Ook reviewwebsites kunnen deze boete krijgen.

Gevolgen voor Nederlandse bedrijven

De nieuwe regels zullen gevolgen hebben voor hoe ondernemers met reviews omgaan en hoe ze reviews beoordelen. De verantwoordelijkheid komt bij de handelaar te liggen die checks moet uitvoeren en die de echtheid van de reviews moet verifiëren. Daarnaast kunnen de nieuwe regels ook gevolgen hebben voor de algemene voorwaarden en de privacyvoorwaarden die de reviewers dienen te accepteren.

Het kabinet wil dat de nieuwe regels volgend voorjaar al ingaan. Europa wil dat de nieuwe regels eind mei 2022 van toepassing zijn. Er is dus maar weinig tijd om de interne procedures en documenten bij te schaven. Wij raden aan om je situatie tijdig te bespreken met een van onze juristen. Plan nu een gratis adviesgesprek in.


MKBrecht.nl Bedrijfsjuristen & Advocaten

Met onze brede expertise binnen onze praktijkgebieden bedienen we cliënten in uiteenlopende sectoren. Van MKB, beursgenoteerde bedrijven en internationale ondernemingen tot (semi-)overheden en non-profit. We bieden juridische adviezen op alle niveaus, van boardroom tot individuele medewerker. Kenmerkend voor onze dienstverlening zijn de hoge kwaliteit, betrouwbaarheid en verdieping in specialismen.

Op zoek naar:


Meer weten over onze dienstverlening? Bel 085 25000 44

  • Wij werkten o.a. voor:
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner

Ontvang onze nieuwsbrief, vol met juridische tips