Een goede productomschrijving is net zo belangrijk als een goede prijs en passende productafbeeldingen. Webshops hebben soms honderden tot duizenden afbeeldingen van producten en fabrikanten leveren hierbij niet altijd voldoende productinformatie. En dan is de verleiding groot om de productbeschrijving van een andere webshop te kopiëren en te publiceren, al dan niet met kleine aanpassingen. Soms kan hier actie tegen worden ondernomen. Of dat al dan niet terecht is, is afhankelijk van de vraag of er auteursrecht valt op de productbeschrijving.
Geen auteursrecht op basale beschrijvingen en productspecificaties
De eerste vraag die je je moet stellen, is of je auteursrecht hebt op de productomschrijving. In principe rust het auteursrecht op de maker van de tekst, maar in het kader van een arbeidsovereenkomst wordt het overgedragen op de opdrachtgever. Toch zal er niet op elke productbeschrijving auteursrecht rusten. Dat komt omdat er eisen worden gesteld aan zo’n tekst. Zo moet de tekst bijvoorbeeld een voldoende origineel karakter hebben. Dit wil zeggen dat het een persoonlijke stempel moet dragen en dat iemand anders niet zomaar dezelfde tekst zou kunnen hebben geschreven.
Net zoals bij quotes en oneliners moet er altijd worden gezocht naar de grens tussen alledaags en creatief. Bij een basale productbeschrijving die louter een opsomming is van eenvoudige kenmerken, is er allicht onvoldoende sprake van een persoonlijke stempel. Dan is er dus ook gewoon geen sprake van auteursrecht. Dat zal bijvoorbeeld het geval zijn wanneer er alleen een lijst wordt weergegeven met kenmerken, zoals de kleur, de afmetingen, het gewicht enzovoort.
Wanneer je niet zelf het auteursrecht hebt, bijvoorbeeld omdat je gebruikmaakt van de tekstjes die je van de fabrikant kreeg, kan je geen actie ondernemen. Dan is het aan de fabrikant om het een en ander te doen. Enkel wanneer er sprake is van een bijkomende omstandigheid kan je de concurrent dan echt iets maken. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn als de concurrent de intentie heeft om schade te berokkenen. Zelden is aan deze voorwaarde voldaan.
Productbeschrijvingen kunnen zeker auteursrechtelijk beschermd worden
Als er creatieve keuzes worden gemaakt, gaat de auteursrechtelijke bescherming in ieder geval verder. Dat gaf ook de Rechtbank Midden-Nederland vorig jaar nog aan (ECLI:NL:RBMNE:2019:3649). Bij deze zaak werd onder andere de volgende productbeschrijving letterlijk gekopieerd: “Deze prachtige keramische wierookhouder heeft een kleurrijke Boeddha en twee wierookhouders. Je kunt de kegelvormige wierook plaatsen op het plateau en/of een staafje plaatsen. Het onderste plateau kan fungeren als kuipje voor aromatische olie waarmee je je hele kamer kunt kalmeren en zuiveren.”
De rechter vond dat deze productbeschrijving auteursrechtelijke bescherming genoot. Dit omdat er duidelijke creatieve keuzes zijn gemaakt en het niet louter om een feitelijke weergave van eigenschappen of kenmerken gaat. Dat de concurrent minimale aanpassingen had gedaan, maakte daarbij niet uit. In dit geval had de concurrent bijvoorbeeld het woord “zuiveren” vervangen door “zuiver” en een witregel toegevoegd. Volgens de rechter ging het nog steeds om een auteursrechtelijke inbreuk.
Gevolgen van auteursrechtelijke bescherming
Het bestaan van auteursrecht heeft een aantal gevolgen. Zo mag alleen diegene die auteursrecht heeft, de productbeschrijving openbaren of verveelvoudigen. Alleen hij en niemand anders.
Wel kan iemand over het auteursrecht beschikken. Zo kan je iemand de toestemming geven om je productbeschrijving toch te gebruiken. Dat is ook wat producenten soms doen: zij stellen de productbeschrijvingen op en geven klanten het recht om de productbeschrijving op hun website te gebruiken. Je mag een ander ook tegen betaling productbeschrijvingen laten gebruiken en je kan zelfs je auteursrecht verkopen. Maar hoe dan ook mogen ze je productbeschrijving niet zomaar zonder je toestemming overnemen.
Hierop bestaan slechts een aantal uitzonderingen waarbij je toch akkoord moet gaan met een minimale “inbreuk”. Zo mogen anderen je werk citeren. Een duidelijke bronvermelding is dan noodzakelijk. Ook hierboven hebben we dat gedaan, maar omdat het om geanonimiseerde rechtspraak gaat, verwijzen we naar het vonnis en niet naar de oorspronkelijke auteur. Ook parodiëren, het kopiëren voor persoonlijk gebruik of het gebruik in het onderwijs is toegestaan. Een onderwijzer kan je productbeschrijving dus gebruiken bij bijvoorbeeld een dictee. Maar in alle andere gevallen kan je je concurrenten echt wel wat maken.
Neem contact op met MKBrecht.nl
Heb je hier nog vragen over? Twijfel je of je over het auteursrecht beschikt, omdat je bijvoorbeeld een freelance copywriter inschakelde? Onze experts leggen graag het een en ander voor je uit, maar stellen al even graag een passende overeenkomst voor je op. Zo dragen ze bij aan de bescherming van al je creatieve werken. Neem vandaag nog contact met ons op.
MKBrecht.nl Bedrijfsjuristen & Advocaten
Met onze brede expertise binnen onze praktijkgebieden bedienen we cliënten in uiteenlopende sectoren. Van MKB, beursgenoteerde bedrijven en internationale ondernemingen tot (semi-)overheden en non-profit. We bieden juridische adviezen op alle niveaus, van boardroom tot individuele medewerker. Kenmerkend voor onze dienstverlening zijn de hoge kwaliteit, betrouwbaarheid en verdieping in specialismen.
Op zoek naar:
Meer weten over onze dienstverlening? Bel 085 25000 44