Van-voorprijzen kunnen heel handig zijn, omdat de consument dan meteen een idee heeft van de gerealiseerde besparing. Voor verkopers is het bovendien een goede manier om de verkoop te stimuleren, want consumenten houden van besparen en gaan dan sneller over tot een aankoopbeslissing. Het mag dan ook niet verbazen dat dergelijke van-voorprijzen vaak worden gebruikt, zowel in fysieke winkels als in online shops. Spijtig genoeg gebeurt dat niet altijd eerlijk. Daarom heeft de ministerraad recent ingestemd met een voorstel voor een AMvB (Algemene Maatregel van Bestuur), waarbij dergelijke valse van-voorprijzen worden aangepakt. We lichten dit toe.
Nieuwe regel: van-prijs is de laagste prijs van de afgelopen 30 dagen
Er waren al regels met betrekking tot de van-voorprijzen, maar deze maakten misleiding mogelijk. Zo diende een product aanvankelijk gedurende een periode van drie maanden voor de aanbieding daadwerkelijk voor de van-prijs te zijn aangeboden. In de praktijk konden verkopers de duurste prijs van die periode gebruiken, ook als deze prijs slechts heel kort werd aangehouden. Dat is misleidend voor consumenten die in de praktijk een kleinere besparing genieten dan wat ze denken te krijgen.
Volgens de nieuwe regels blijven van-voorprijzen nog steeds mogelijk. Het misleiden van consumenten is en blijft bovendien verboden. Om misleiding te voorkomen, moeten winkeliers rekening houden met een aantal nieuwe regels die bepalen hoe de van-voorprijzen moeten worden berekend. Zo moet de van-prijs de laagste prijs zijn die gedurende dertig dagen voorafgaand aan de aanbieding is gehanteerd. Deze regelgeving sluit aan bij een Europees besluit (de zogeheten Omnibusrichtlijn) waarbij men dergelijke prijsaanduidingen overal in Europa op een gelijke manier wil behandelen. Zo weet men dat van-voorprijzen in Nederland op dezelfde manier worden berekend als in bijvoorbeeld Frankrijk of Duitsland. De nieuwe regels gelden voor alle distributiekanalen, dus ook voor bijvoorbeeld catalogussen of bij de telefonische verkoop.
Uitzonderingen op de nieuwe regels over de van-voorprijzen
Voor producten die nog niet dertig dagen op de markt zijn, geldt er een uitzondering. Met deze uitzondering wil men voorkomen dat verkopers gedurende de eerste dertig dagen geen kortingen zouden toekennen, wat nadelig zou zijn voor de consument.
Een tweede uitzondering is er voor opeenvolgende prijsverminderingen. In dergelijke gevallen mag de verkoper blijven verwijzen naar de oorspronkelijke van-prijs. Als een prijs bijvoorbeeld wordt aangepast van 20 euro naar 16 euro en binnen dertig dagen opnieuw wordt aangepast naar 14 euro, mag men de van-prijs van 20 euro blijven afficheren. Ook dat moet voorkomen dat verkopers kortingen niet zouden doorvoeren.
Ten slotte is er een uitzondering voor producten die beperkt houdbaar zijn of die snel bederven. Het gaat dan bijvoorbeeld om fruit, groenten en vis. Deze producten worden gedurende een beperkte periode aangeboden, terwijl de prijs van dergelijke producten ten gevolge van de fluctuerende marktprijzen snel kan wijzigen. Voor verkopers is het onpraktisch om prijzen gedurende een lange tijd aan te houden. Daarom geldt er een uitzondering. Dit moet er onder meer voor zorgen dat verkopers producten die binnenkort verderven met een korting aanbieden en dat ze die korting ook kunnen weergeven. Dit voorkomt voedselverspilling en biedt duurzaamheidsvoordelen.
MKBrecht.nl Bedrijfsjuristen & Advocaten
Met onze brede expertise binnen onze praktijkgebieden bedienen we cliƫnten in uiteenlopende sectoren. Van MKB, beursgenoteerde bedrijven en internationale ondernemingen tot (semi-)overheden en non-profit. We bieden juridische adviezen op alle niveaus, van boardroom tot individuele medewerker. Kenmerkend voor onze dienstverlening zijn de hoge kwaliteit, betrouwbaarheid en verdieping in specialismen.
Op zoek naar:
Meer weten over onze dienstverlening? Bel 085 25000 44