Juridische Zaken

Nieuwe regels en verplichte bemiddelaars bij online platformen

De platform-to-businessverordening werd op 11 juli 2019 gepubliceerd en is intussen van kracht in Nederland. Deze verordening legt onder andere de verplichting op om twee bemiddelaars aan te stellen. We krijgen hier regelmatig vragen over. In tegenstelling tot wat sommigen denken, zijn deze regels echter niet automatisch op alle webshops van toepassing. Onder andere voor vergelijkingswebsites hebben ze wel gevolgen. We leggen het een en ander uit.

Beperkt toepassingsgebied van de platform-to-businessverordening

De nieuwe platform-to-businessverordening heeft wel degelijk betrekking op een aantal webshops, maar zeker niet op elke webshop. Eigenlijk gaat het om platformen die zich als “makelaar” opstellen en die bemiddelen tussen consumenten en bedrijven. Faciliteren volstaat echter ook: de transactie hoeft niet via het platform plaats te vinden en het is voldoende dat het platform het mogelijk maakt om elkaar te vinden. De nieuwe regels zijn bijvoorbeeld van toepassing op reserveringsplatforms voor hotels (Booking), taxi’s (Uber) en thuisbezorgde maaltijden (Deliveroo), maar ook op webshops die een verkoopplatform aanbieden aan andere verkopers (bv. Amazon en bol.com) of op B2C-vergelijkingssites.

Webshops die louter zelf verkopen aan consumenten en platformen die enkel transacties tussen consumenten (Marktplaats) of tussen bedrijven onderling (bv. vergelijkingssite voor zakelijke energie) faciliteren, vallen niet onder het toepassingsgebied. Wat echter niet uitmaakt, is waar het platform is gevestigd. Ook platformen die buiten Europa zijn gevestigd, moeten zich aan deze regels houden als ze in Europa actief zijn.

Meer transparantie en een betere geschillenbeslechting

De nieuwe platform-to-businessregels zetten voornamelijk in op meer transparantie en een verbeterde geschillenbeslechting. Deze regeles zijn specifiek gericht op de relatie tussen het platform en de ondernemers. Het heeft dus geen betrekking op de relatie met de consument.

In de eerste plaats legt de platform-to-businessverordening allerlei transparantie-eisen op. Zo moeten de algemene voorwaarden bijvoorbeeld in een heldere en begrijpelijke taal zijn geschreven. Daarnaast moeten ze aangeven op basis waarvan een ondernemer van het platform kan worden verwijderd, wat de belangrijkste parameters zijn op basis waarvan de rangschikking wordt bepaald, in welke mate ondernemers toegang hebben tot platformdata enzovoort.

Een tweede luik van de verordening zorgt voor een verbeterde geschillenbeslechting. Het verplicht de platformen om bijvoorbeeld een intern klachtenafhandelingssysteem op te zetten. In de algemene voorwaarden moeten dan weer twee of meerdere bemiddelaars worden aangesteld. Voor kleine platformen zijn er wel uitzonderingen mogelijk.

Ook andere platformen moeten strengere regels vrezen

Hoewel deze regels enkel betrekking hebben op platformen die bemiddelen tussen ondernemers en consumenten, is er ook meer aan de hand. Er is sprake van een inhaalbeweging en het lijkt er steeds meer op dat ook andere platformen in de toekomst steeds strenger zullen worden gereguleerd. Niet voor niets gaf staatssecretaris Mona Keijzer eerder al aan dat ze op Europees niveau zou ijveren voor meer verantwoordelijkheden van platformen ten aanzien van consumenten. Het valt al langer op dat ze in Brussel steeds meer aandacht hebben voor dergelijke platformen en dit heeft natuurlijk ook een impact op Nederland.

Algemene voorwaarden laten aanpassen

Op korte termijn adviseren wij alle platformen die de handel tussen bedrijven en consumenten faciliteren om hun algemene voorwaarden te laten herzien en om zich te schikken naar de regels met betrekking tot de geschillenbeslechting. Veel grote platformen hebben dit al gedaan, maar kleine platformen blijven nog te vaak achterwege.

Op lange termijn zullen alle platformen beducht moeten zijn voor strengere regels. MKBrecht.nl helpt je in ieder geval verder en houdt je op de hoogte. Plan een intakegesprek in en spreek erover met een van onze experts.


MKBrecht.nl Bedrijfsjuristen & Advocaten

Met onze brede expertise binnen onze praktijkgebieden bedienen we cliƫnten in uiteenlopende sectoren. Van MKB, beursgenoteerde bedrijven en internationale ondernemingen tot (semi-)overheden en non-profit. We bieden juridische adviezen op alle niveaus, van boardroom tot individuele medewerker. Kenmerkend voor onze dienstverlening zijn de hoge kwaliteit, betrouwbaarheid en verdieping in specialismen.

Op zoek naar:


Meer weten over onze dienstverlening? Bel 085 25000 44

  • Wij werkten o.a. voor:
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner

Ontvang onze nieuwsbrief, vol met juridische tips