Het is vaak mogelijk om je volledige aansprakelijkheid uit te sluiten in de algemene voorwaarden. De regel is wel dat deze aansprakelijkheidsbeperking niet in strijd mag zijn met de openbare orde of de goede zeden. Anders is het zogeheten exoneratiebeding nietig. Ook kan je de aansprakelijkheid voor bewuste roekeloosheid of opzet niet uitsluiten. Bij bewuste roekeloosheid of opzet blijf je namelijk altijd aansprakelijk voor de aangerichte schade. Ten slotte mag de aansprakelijkheidsuitsluiting niet in strijd zijn met de wet.
Aansprakelijkheid uitsluiten bij overeenkomsten met bedrijven
Of er beperkingen aan de mogelijkheid tot aansprakelijkheidsuitsluitingen kleven, is sterk afhankelijk van wie de contractspartij is. Als de tegenpartij een ondernemer is, is er vaak veel mogelijk. Dat komt omdat het beginsel van contractsvrijheid leidend is. Het is natuurlijk wel maar de vraag of de tegenpartij zo’n aansprakelijkheidsuitsluiting fijn zal vinden. Als hij dat niet zo leuk vindt, kan hij weigeren om de overeenkomst aan te gaan of kan hij over de bepaling onderhandelen. Door het beginsel van contractsvrijheid en door middel van deze onderhandelingen kan er een akkoord worden gevonden. Als dat akkoord dan inhoudt dat jij jouw aansprakelijkheid geheel of gedeeltelijk uitsluit, dan is dat voor de rechter ook gewoon goed. Zolang het maar niet indruist tegen de eerder aangehaalde regels.
Als je je aansprakelijkheid niet volledig uitsluit, is het raadzaam om er wel even je aansprakelijkheidsverzekering bij te nemen. Een aansprakelijkheidsverzekering is een verzekering die je bedrijf beschermt tegen de financiële gevolgen van schade die je aan anderen veroorzaakt, zoals lichamelijke schade of financiële schade. Een aansprakelijkheidsverzekering zal vaak niet de volledige schade dekken of zal allerlei beperkingen hebben waarmee je rekening dient te houden. Het is aan te raden om de aansprakelijkheid minstens te beperken tot het niveau van de aansprakelijkheidsverzekering, zodat je niet zelf voor de schade hoeft op te draaien. Houd er wel rekening mee dat vaak schade claimen gevolgen kan hebben voor de premie die je betaalt. Daarom is de aansprakelijkheid volledig uitsluiten nog steeds interessanter dan alles in de schoenen van een verzekeraar te schuiven.
Aansprakelijkheid beperken is complexer bij overeenkomsten met consumenten
Als de tegenpartij een consument is, legt de wet veel beperkingen op. Dat komt omdat de consument dan de zwakke partij is en moet worden beschermd. Het exoneratiebeding is daarom op de zogeheten grijze lijst geplaatst. Het gaat om een lijst met allerlei bedingen waarvan wordt vermoed dat ze onredelijk bezwarend zijn. Een consument kan zich simpelweg op de grijze lijst beroepen en is daarmee klaar, jij moet dan weer aantonen dat het beding in de voorgedane omstandigheid helemaal niet onredelijk bezwarend is. Dat doen is heel moeilijk, zoals de rechtspraak het ook bewijst. Omdat de regels bij consumenten en bedrijven anders zijn, raden wij aan om 2 sets met algemene voorwaarden op te stellen. Een set voor zakelijke klanten en een set voor consumenten.
Hulp bij het opstellen van algemene voorwaarden
Door middel van je algemene voorwaarden je aansprakelijkheid beperken, is altijd een goed idee. Soms kan je je volledige aansprakelijkheid uitsluiten, maar soms legt de wet beperkingen op of is je aansprakelijkheid uitsluiten gewoon onmogelijk. Daarbij dien je ook nog eens rekening te houden met de afspraken die je met de aansprakelijkheidsverzekeraar hebt gemaakt. Het is allemaal heel ingewikkeld en daarom is het een goed idee om het vooraf even te bespreken met een van onze juristen. Wij stellen je algemene voorwaarden op en denken daarbij actief met je mee. Lees meer over onze aanpak en plan vandaag nog een intakegesprek in.
MKBrecht.nl Bedrijfsjuristen & Advocaten
Met onze brede expertise binnen onze praktijkgebieden bedienen we cliënten in uiteenlopende sectoren. Van MKB, beursgenoteerde bedrijven en internationale ondernemingen tot (semi-)overheden en non-profit. We bieden juridische adviezen op alle niveaus, van boardroom tot individuele medewerker. Kenmerkend voor onze dienstverlening zijn de hoge kwaliteit, betrouwbaarheid en verdieping in specialismen.
Op zoek naar:
Meer weten over onze dienstverlening? Bel 085 25000 44