Juridische Zaken

Vlogger bewijst dat nepvolgers kopen geen goed idee is

In een van onze eerdere blogs hebben we het uitgebreid gehad over de problematiek van nepreviews. We haalden toen aan dat de ACM (Autoriteit Consument & Markt) bedrijven die nepreviews aanbieden, opspoort en ook achter hun klanten aan kan zitten. Het gaat namelijk om bedrieglijke praktijken. Hetzelfde geldt wanneer een bedrijf zich op basis van nepreviews populairder wil voordoen dan men in werkelijkheid is.

Nepvolgers kopen op sociale media

Veel mensen willen populair zijn op sociale media. Zeker voor ondernemingen valt er veel bij te winnen. En dan hoeft het niet te verbazen dat er bedrijven zijn die willen betalen voor extra volgers. Wanneer ze dit doen met betaalde advertenties op social media, waarbij echte gebruikers worden uitgenodigd om hun pagina te liken, is daar niks mis mee. Wanneer ze daarentegen dubieuze bedrijven betalen om met honderden, duizenden of tienduizenden valse accounts hun statistieken op te krikken, is dit wel het geval.

Er zijn verschillende manieren op basis waarvan zo’n bedenkelijke bedrijfjes kunnen werken, van grote centra in India tot IT’ers die rekenen op geautomatiseerde processen. Maar over het algemeen maken ze (automatisch) accounts aan, stelen ze daarvoor foto’s van anderen of hebben de accounts gewoon geen foto’s. Vervolgens gaat een script met het account aan de slag. Ze gaan bijvoorbeeld berichten liken en delen. Ze laten ook vaak onzinnige opmerkingen achter die helemaal niets met de post te maken hebben. Voor zo’n 100 dollar per week kunnen bedrijven zich op zo’n manier van enkele duizenden extra interacties vergewissen.

ACM grijpt in bij misleidende handelspraktijken

Vorig jaar heeft de ACM aangegeven dat ze hier strenger op zou controleren. Volgens de ACM is er namelijk sprake van misleidende handelspraktijken. De consument zou door de onjuiste informatie op het verkeerde been kunnen worden gezet over de status of de reputatie van een onderneming of zijn producten.

De ACM is daarbij ook al daadwerkelijk tot sancties overgaan. De eerste keer dat dit gebeurde, ging het om de bekende vlogger Mo Bicep. Mo Bicep is een Nederlandse man die sportfilmpjes deelt op Instagram. Via neplikes en nepvolgers liet hij zijn webwinkel, Bicep Papa, populairder lijken dan die in werkelijkheid was. Volgens de ACM zouden er tussen september 2018 en augustus 2020 namelijk 27.000 likes en 98.000 volgers zijn gekocht. Uiteindelijk legde de ACM voor de duur van twee jaren een last onder dwangsom op van 12.500 euro per week dat Bicep Papa de consument op deze manier zou blijven misleiden. Intussen is de vlogger er wijselijk mee gestopt.

Iedereen kan nepvolgers kopen

In dit geval kon worden aangetoond dat Bicep Papa ook daadwerkelijk likes en volgers had gekocht. De politie had namelijk bewijzen aangeleverd waaruit bleek dat hij in totaal 67 betalingen had uitgevoerd aan een aanbieder van dergelijke nepdiensten. Dergelijke bewijzen zijn noodzakelijk, want bedrijven zijn lang niet altijd zelf verantwoordelijk voor hun nepvolgers en kunnen ze ook niet zomaar weren.

Iedereen kan immers valse volgers voor een ander inkopen. Zo bleek bijvoorbeeld al dat veel voetbalclubs, wellicht door fans met een te dikke portemonnee, heel wat nepvolgers hebben. Ajax spant de kroon, want maar liefst 58% van hun volgers zouden nep zijn. Ook andere bekende voetbalclubs als Liverpool (49%), Arsenal (27%) en Barcelona (25%) krijgen met het fenomeen te maken.

Neem contact op met MKBrecht.nl

Reclame maken mag, maar het moet wel op een eerlijke manier gebeuren. In deze digitale tijden waarbij het rendement van de klassieke marketingkanalen afneemt, zijn ondernemers creatiever dan ooit tevoren. Toch benadrukken we altijd dat je voorzichtig moet zijn met advertorials, vergelijkingen en andere technieken waarmee de consument zou kunnen worden misleid. Uiteraard kunnen wij het een en ander met je bespreken en je gericht adviseren.


MKBrecht.nl Bedrijfsjuristen & Advocaten

Met onze brede expertise binnen onze praktijkgebieden bedienen we cliƫnten in uiteenlopende sectoren. Van MKB, beursgenoteerde bedrijven en internationale ondernemingen tot (semi-)overheden en non-profit. We bieden juridische adviezen op alle niveaus, van boardroom tot individuele medewerker. Kenmerkend voor onze dienstverlening zijn de hoge kwaliteit, betrouwbaarheid en verdieping in specialismen.

Op zoek naar:


Meer weten over onze dienstverlening? Bel 085 25000 44

  • Wij werkten o.a. voor:
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner

Ontvang onze nieuwsbrief, vol met juridische tips