Wie een webshop heeft en aan consumenten verkoopt, moet aan allerlei regels voldoen. Bij zo’n verkoop op afstand vindt de wetgever het nu eenmaal zijn plicht om de consument extra te beschermen. Webshopeigenaren doen het steeds beter en zijn vaak goed op de hoogte van de verplichtingen die ze hebben. Toch loopt het soms nog eens mis. Daarom deze vier wist-je-datjes waar je misschien wel mee aan de slag moet.
Betalingsverplichting is te vermelden bij de bestelknop
Niet alleen hebben webshops duidelijke verplichtingen over hoe ze over zaken als het herroepingsrecht moeten informeren, maar bovendien moet ook het bestelproces aan allerlei eisen voldoen. Zo moet het bijvoorbeeld helder en transparant zijn. Een veelgebruikte oplossing is het werken met een voortgangsschema. Dit doen veel webshops intussen goed, maar toch laat de bestelknop het nog vaak afweten.
Ook aan zo’n bestelknop worden per slot van rekening eisen gesteld. Dit blijkt ook uit een uitspraak van rechtbank Amsterdam (ECLI:NL:RBAMS:2018:4237). Toen had iemand acht kaartjes voor een evenement gekocht en kreeg hij vervolgens een mail met de vraag om te betalen. Er werd echter tijdens het bestelproces nergens duidelijk aangegeven dat er een betalingsverplichting ontstond door op de knop “order bevestigen” te klikken. Daarom hoefde de overeenkomst volgens de rechter niet door te gaan. De oplossing: deel duidelijk mee dat er een koopovereenkomst én een betalingsverplichting ontstaat door de order te bevestigen. Doe dit gewoon onder de bestel- of bevestigingsknop. De vermelding “bestelling met betaalverplichting” volstaat.
Herroepingstermijn is soms langer dan je denkt
Dat de termijn voor het herroepingsrecht standaard 14 kalenderdagen bedraagt, weten de meeste internetondernemers wel. Ze weten ook dat deze termijn start op het moment van de ontvangst van de goederen. Bovendien doen ze het met hun informatieverplichting meestal wel goed.
Toch loopt het soms nog eens mis wanneer een enkele bestelling via meerdere zendingen geschiedt. De herroepingstermijn begint dan pas te lopen na de ontvangst van de laatste deelzending. Stel bijvoorbeeld dat een klant een boek en een brillendoosje bestelt, waarna het boek meteen wordt verzonden en het brillendoosje pas twee weken later. De klant heeft dan tot 14 dagen na ontvangst van het brillendoosje de tijd om de aankoop voor het boek te herroepen. Bij deelzendingen kunnen producten dus veel langer bij de klant liggen.
Verplicht de mogelijkheid bieden om achteraf te betalen
Wat veel webshopeigenaren evenmin weten, is dat het in principe niet toegestaan is om een 100%-voorafbetaling te eisen. Een consument mag slechts verplicht worden om maximaal 50% van het aankoopbedrag vooraf te betalen. Dit omdat een consument dreigt zijn geld te verliezen wanneer het bedrijf op de fles gaat.
Hiervan kan in onderling overleg wel worden afgeweken, maar louter een bepaling in de algemene voorwaarden volstaat niet. De meest eenvoudige oplossing is door verschillende betalingsmethoden aan te bieden, waarbij één methode een achterafbetalingsmethode is. Dit kan dan een rembourszending zijn, maar ook de betaaloplossingen van AfterPay en Klarna volstaan. Een creditcard is eveneens een goede oplossing op voorwaarde dat de kaart pas na de levering wordt belast. Dit moet je dan wel even duidelijk vermelden.
Als dergelijke extra betaalmethoden je ook extra geld kosten, kan je dit doorrekenen aan de klant. De voorwaarde is wel dat je enkel je werkelijke kosten doorrekent en geen hogere kosten.
Aanvinkvakjes mogen niet vooraf zijn aangevinkt
Je mag tijdens het bestelproces aanvinkvakjes gebruiken, maar ze moeten standaard wel zijn uitgevinkt. Als je wil dat een klant ergens mee akkoord gaat, moet hij zelf het vakje aanvinken. Hij moet bijvoorbeeld uitdrukkelijk aangeven een extra annulatieverzekering te willen of akkoord te zijn met de opname op een mailinglijst. Het is niet aan jou om met aanvinkvakjes de consument woorden in de mond te leggen en het is niet aan de consument om jouw beweringen uitdrukkelijk te weerleggen door allerlei vakjes uit te vinken.
MKBrecht.nl Bedrijfsjuristen & Advocaten
Met onze brede expertise binnen onze praktijkgebieden bedienen we cliënten in uiteenlopende sectoren. Van MKB, beursgenoteerde bedrijven en internationale ondernemingen tot (semi-)overheden en non-profit. We bieden juridische adviezen op alle niveaus, van boardroom tot individuele medewerker. Kenmerkend voor onze dienstverlening zijn de hoge kwaliteit, betrouwbaarheid en verdieping in specialismen.
Op zoek naar:
Meer weten over onze dienstverlening? Bel 085 25000 44