Bezorgdiensten en leveranciers vragen vaak om bij de levering een handtekening achter te laten. Zo kunnen ze bewijzen dat je de bestelling hebt ontvangen. Ook verkopers zeulen al eens een tablet mee en laten nieuwe klanten op het aanraakscherm een handtekening zetten. Hierdoor kan het systeem het automatisch opslaan en verwerken. Dat is handig, maar is deze digitale handtekening ook geldig? Dat kan, maar dat is niet altijd het geval.
De handtekening en de bewijskracht van de akte
Een handtekening is in het recht heel waardevol. Een schriftelijke overeenkomst die is ondertekend, zorgt namelijk voor dwingend bewijs. De rechter moet dan aannemen dat alles wat in deze overeenkomst staat, ook is wat de partijen daadwerkelijk hebben afgesproken. Natuurlijk kan men wel nog het tegenbewijs leveren en zijn sommige afspraken verboden, maar in principe staat de overeenkomst vast en is het maar moeilijk om het een en ander te weerleggen. Dat is niet alleen het geval bij een handgeschreven handtekening, maar ook bij een elektronische handtekening.
Digitale of elektronische handtekening kan even waardevol zijn
Bij elektronische handtekeningen wordt er een onderscheid gemaakt tussen de gewone elektronische handtekening en de gekwalificeerde elektronische handtekening. Bij een gekwalificeerde elektronische handtekening hoort er telkens een certificaat dat wordt uitgegeven door een certificatiedienstverlener. Dergelijke certificatiedienstverleners ondergaan controles door het Agentschap Telecom. Bij andere elektronische handtekeningen, zoals een ingescande handtekening, spreken we van een gewone elektronische handtekening.
Een elektronische of digitale handtekening heeft dezelfde bewijskracht als een handgeschreven handtekening, op voorwaarde dat de gebruikte methode voldoende betrouwbaar is. Bij een gekwalificeerde elektronische handtekening is dat automatisch het geval, daarbij is er steeds sprake van een gelijkstelling met een handgeschreven handtekening.
De bewijslast bij een elektronische handtekening
De bewijslast ligt steeds bij de partij die de rechtsgevolgen van de handtekening inroept. Deze partij moet bewijzen dat de handtekening geldig is, dat de methode betrouwbaar is en waarvoor de handtekening is geplaatst.We hebben het over een voorbeeld van een zaak waarbij dit ter discussie stond (ECLI:NL:RBNHO:2022:2255).
Bij deze zaak had een leverancier van loyaltysoftware een overeenkomst gesloten met een slagerij. Achteraf betwiste de slager, die een gewone elektronische handtekening plaatste op een tabletscherm, dat hij daarbij akkoord is gegaan met een abonnement. Volgens hem was hij enkel akkoord gegaan met een aanvraag tot meer informatie. De softwareleverancier beweert echter dat hij wel degelijk een abonnement heeft afgesloten. Het legt daarbij zelfs een certificaat voor.
Dat certificaat blinkt echter uit op het gebied van onduidelijkheid. Het is niet duidelijk wat het certificaat al dan niet bevestigt. Zo vermeldt het de documentnaam “Contract Template Software en Hardware.docx.pdf” en de naam van de slager, maar is het niet duidelijk wat er in dat document staat. De rechter geeft de softwareleverancier daarop de kans om alsnog met bewijzen te komen. Kortom: de bewijslast ligt bij de leverancier die de rechtsgevolgen van de handtekening inroept, niet bij de slager.
Vragen over de bewijskracht van een digitale handtekening
Digitale handtekeningen leveren wel vaker problemen op. Dat is ook het geval bij het afdrukken, ondertekenen en inscannen van contracten. Er zijn verschillende manieren om de betrouwbaarheid van een gewone elektronische handtekening te verhogen. En uiteraard krijgt een gekwalificeerde elektronische handtekening nog steeds de voorkeur. Heb je nog vragen over de manier waarop jij of je leverancier handtekeningen “verzamelt”? Neem dan contact met ons op en wij helpen je verder.
MKBrecht.nl Bedrijfsjuristen & Advocaten
Met onze brede expertise binnen onze praktijkgebieden bedienen we cliƫnten in uiteenlopende sectoren. Van MKB, beursgenoteerde bedrijven en internationale ondernemingen tot (semi-)overheden en non-profit. We bieden juridische adviezen op alle niveaus, van boardroom tot individuele medewerker. Kenmerkend voor onze dienstverlening zijn de hoge kwaliteit, betrouwbaarheid en verdieping in specialismen.
Op zoek naar:
Meer weten over onze dienstverlening? Bel 085 25000 44