Ondernemen

Dropshipping voor ondernemers: de juridische do’s en don’ts

Dropshipping is een innovatief e-commercemodel dat de manier waarop we verkopen revolutionair heeft veranderd. Het is een methode waarbij jij, als verkoper, een product verkoopt zonder het fysiek in je bezit te hebben. In plaats daarvan wordt het product rechtstreeks van de leverancier naar de klant verzonden. Dat is een stuk efficiënter! Hoewel dit een legaal en succesvol bedrijfsmodel kan zijn, zijn er zeker wat do’s en don’ts die je in acht moet nemen.

Wat is dropshipping?

Dropshipping is een bedrijfsmodel waarbij je, als retailer, producten verkoopt die je niet op voorraad hebt. In de plaats daarvan koop je het product van een derde partij – meestal een groothandelaar of fabrikant – en laat je het rechtstreeks naar de klant verzenden. Zo hoef je zelf geen voorraad te houden of je zorgen te maken over praktische zaken als de verzending. Dankzij allerlei koppelingen koppel je de voorraadgegevens van de leverancier rechtstreeks met je webshop en geef je bestellingen automatisch door.

Do: voldoen aan de informatieplicht

Een van de belangrijkste dingen die je als dropshipper moet doen, is het op je website vermelden van de verplichte informatie. Hoewel je niet verplicht bent om te vermelden dat je een dropshipper bent, moet je andere verplichte vermeldingen opnemen, zoals de levertijd, het retourbeleid en het wettelijk recht op retourneren. Deze transparantie is cruciaal voor het opbouwen van vertrouwen met je klanten. Bovendien voorkom je allerlei nare sancties.

Don’t: slechte afspraken maken met leveranciers

Een cruciale fout die veel nieuwe dropshippers maken, is het niet goed afstemmen van de afspraken met hun leveranciers. Als je een succesvolle dropshippingonderneming wilt opzetten, moet je juist duidelijke afspraken maken over levertijden, productkwaliteit en wat er gebeurt als er iets misgaat. Voor de eindklant ben jij de eindverantwoordelijke. Als er wat misgaat tussen jou en jouw leverancier, blijf je achter met een ontevreden eindklant.

Do: nadenken over retours en garanties

Als dropshipper ben jij de verkopende partij, dus jij bent verantwoordelijk voor de retours en voor defecten. Het is belangrijk dat je hierover goed nadenkt en duidelijke beleidslijnen opstelt. Je zal bijvoorbeeld geretourneerde producten moeten ontvangen en dus wel degelijk over een eigen opslagruimte moeten beschikken. Bovendien dien je goed na te denken over wat je met deze producten zal doen. Het is ook mogelijk dat de leverancier ze terugneemt. Dan moet je daar goede afspraken over maken.

Don’t: onterecht doen uitschijnen dat het een exclusief product is

Een veelgemaakte fout die je moet vermijden, is doen alsof jouw product uniek is en nergens anders te verkrijgen is. Hoewel het verleidelijk kan zijn om je producten op deze manier te marketen, kan het je reputatie schaden als klanten ontdekken dat ze dezelfde producten elders ook kunnen vinden. Liegen is nooit een goed idee, maar tegelijkertijd hoef je ook niet per se te vermelden dat je een dropshipper bent en dat men het product elders goedkoper kan verkrijgen. Spreken is zilver, zwijgen is goud en liegen is stout!

Do: controleer op merkenrechtovertredingen

Als je producten verkoopt, moet je goed controleren of het geen overtreding is op het merkenrecht of het intellectueel eigendomsrecht. Zeker bij het importeren van producten is het opletten geblazen, want er is nog altijd heel wat namaak in omloop. Hoewel de leverancier de producten rechtstreeks naar de eindklant verzendt, blijf jij verantwoordelijkheid hebben. Het verkopen van nagemaakte goederen kan leiden tot ernstige juridische problemen en schade aan je reputatie.

Don’t: persoonsgegevens zomaar doorgeven aan de leverancier

Als dropshipper heb je toegang tot gevoelige klantinformatie, bijvoorbeeld de naam van de klant, het mailadres, het fysieke adres en het telefoonnummer. Het is verboden om deze persoonsgegevens zomaar door te geven aan de leverancier. Je hebt een goed privacybeleid nodig en je dient de klant goed te informeren over welke persoonsgegevens je verwerkt en doorgeeft aan anderen. Zorg ervoor dat je over een robuust en duidelijk privacybeleid beschikt dat voldoet aan de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) en maak daarnaast ook goede afspraken met de leverancier. Hij mag deze gegevens namelijk niet misbruiken!


MKBrecht.nl Bedrijfsjuristen & Advocaten

Met onze brede expertise binnen onze praktijkgebieden bedienen we cliënten in uiteenlopende sectoren. Van MKB, beursgenoteerde bedrijven en internationale ondernemingen tot (semi-)overheden en non-profit. We bieden juridische adviezen op alle niveaus, van boardroom tot individuele medewerker. Kenmerkend voor onze dienstverlening zijn de hoge kwaliteit, betrouwbaarheid en verdieping in specialismen.

Op zoek naar:


Meer weten over onze dienstverlening? Bel 085 25000 44

  • Wij werkten o.a. voor:
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner

Ontvang onze nieuwsbrief, vol met juridische tips