Wie producten of diensten verkoopt aan consumenten en daarbij prijzen vermeldt, moet een aantal regels respecteren. Je mag niet zomaar kiezen hoe je de prijzen vermeldt. Zo moet het steeds gaan om een totaalprijs, inclusief de bijkomende kosten en de btw. Deze en andere regels kan je maar beter respecteren, want anders kan je boetes ontvangen en kan de klant weigeren om de werkelijke, hogere prijs te betalen.
Prijzen weergeven in euro en inclusief btw
In de eerste plaats dienen de prijzen ten aanzien van consumenten steeds in euro en inclusief btw te worden weergegeven. Als een webshop zowel focust op consumenten als op zakelijke afnemers, kan je bijvoorbeeld in een iets minder opvallend lettertype de prijs exclusief btw weergeven. Of je kan de weergave wijzigen op basis van het type klant. Daarvoor moet de klant natuurlijk wel een account aanmaken.
Let op: als prijzen worden gepersonaliseerd op basis van big data, AI of algoritmes moet je duidelijk vermelden hoe je dat doet. Consumenten moeten weten hoe je tot deze gepersonaliseerde prijs bent gekomen en waar je zoal rekening mee hebt gehouden. Als je daarbij persoonsgegevens gebruikt, dien je uiteraard ook rekening te houden met de AVG-regels.
Soms ook de prijs per meeteenheid vermelden
In sommige gevallen moet de prijs ook per meeteenheid zijn weergegeven. Zo kunnen consumenten eenvoudiger vergelijken. Wanneer dat verplicht is, staat te lezen in het Besluit prijsaanduidingen producten. Op de regels van dit besluit bestaan er ook uitzonderingen, bijvoorbeeld voor antiquiteiten of voor producten die in hun gewoonlijke verpakking niet groter zijn dan 15 gram of 15 ml.
Als meeteenheden moeten worden vermeld, moet dat op de juiste manier gebeuren. Zo moeten volumes worden weergegeven in kubieke meter, liter, deciliter, centiliter of milliliter. Gewichten dienen te worden aangegeven in tonnen, kilogrammen of grammen. Voor oppervlaktes is vierkante meter te gebruiken en voor lengtematen gebruiken we meters. Andere maataanduidingen zoals voeten, duimen, kubieke inches en ounces zijn met andere woorden niet geldig. Je kan ze wel als extra informatie weergeven, bijvoorbeeld als je vaak aan Amerikanen verkoopt.
Opletten met reclame- en actiefolders
Vermeld bij tijdelijke acties altijd gedurende welke periode de genoemde prijzen geldig zijn. Indien de actieperiode nog geen einddatum heeft, vermeld je dat de prijzen onder voorbehoud zijn. Dat geeft je echter nog niet het recht om de prijzen direct weer te verhogen. De klanten moeten namelijk een redelijke termijn hebben gekregen om de producten ook daadwerkelijk aan de vermelde prijs te kopen. Het is aan jou om het een en ander te bewijzen.
Totaalprijs vermelden zonder addertjes onder het gras
Daarnaast dien je helder te communiceren over de bijkomende kosten. Daarbij dient de prijs inclusief alle verplichte kosten de eerste prijs te zijn die de consument ziet. Dat heeft de Autoriteit Consument en Markt recent nog bevestigd. Een product mag ook niet als gratis worden aangeprezen als er uiteindelijk toch nog administratiekosten of verzendkosten aan kleven. Gratis moet echt gratis zijn.
Recent benadrukte de ACM ook dat autoverkopers eventuele subsidies voor elektrische auto’s niet in de geafficheerde verkoopprijs mogen verwerken. Uiteraard kunnen ze met een asterisk wel vermelden dat de werkelijke prijs lager kan uitvallen als men recht heeft op een subsidie. Ook voor andere producten dan elektrische auto’s is dat uiteraard het geval.
Elke vorm van prijsmisleiding is verboden
Weet ten slotte dat de Wet oneerlijke handelspraktijken prijsmisleiding verbiedt. De ACM kan boetes opleggen aan wie deze regels overtreedt. Het belangrijkste is dat kortingen ook echt kortingen moeten zijn. Wie een van-voorprijs afficheert, moet ten laatste drie maanden geleden ook daadwerkelijk de vanprijs hebben gehanteerd. Ook mag je bijvoorbeeld niet doen alsof je de officiƫle instantie bent waar reizigers een toeristenvisum moeten aanvragen. Je mag reizigers wel helpen bij hun aanvraag en daar kosten voor aanrekenen, maar je dient dan duidelijk te maken dat je louter een bemiddelaar bent en je dient duidelijk de kosten te vermelden die je voor je diensten aanrekent.
MKBrecht.nl Bedrijfsjuristen & Advocaten
Met onze brede expertise binnen onze praktijkgebieden bedienen we cliƫnten in uiteenlopende sectoren. Van MKB, beursgenoteerde bedrijven en internationale ondernemingen tot (semi-)overheden en non-profit. We bieden juridische adviezen op alle niveaus, van boardroom tot individuele medewerker. Kenmerkend voor onze dienstverlening zijn de hoge kwaliteit, betrouwbaarheid en verdieping in specialismen.
Op zoek naar:
Meer weten over onze dienstverlening? Bel 085 25000 44