Ondernemen

Houd rekening met strenge regels voor winacties op sociale media

Mensen houden ervan om te winnen. Het is waarom gezelschapsspelletjes zo populair zijn en waarom zovelen naar het casino trekken. Veel winkels en webshops bieden dan ook winacties aan. Ze vragen bijvoorbeeld om hun Facebookbericht te delen en de pagina te liken, waarna ze een leuk geschenk verloten aan de deelnemers. Wil jij ook een winactie organiseren? Dan moet je rekening houden met heel wat regels en misschien is er zelfs een belasting verschuldigd. Hieronder lees je er meer over.

Vergunningsvrij een promotioneel kansspel organiseren

In de eerste plaats moet je weten dat er strenge wetgeving rond kansspelen bestaat. Van zodra een speler geen invloed heeft op de uitkomst van het spel, is er sprake van een kansspel. Dat is ook het geval bij een winactie op sociale media. In principe mag je niet zomaar kansspelen organiseren, maar heb je daarvoor een vergunning nodig. Alleen worden er in de praktijk geen vergunningen toegekend voor kleine winacties. Het verkrijgen van zo’n vergunning is bovendien heel complex. Het spelsysteem moet bijvoorbeeld gekeurd worden. Ook moet je alle speelgegevens vastleggen en moet je aangesloten zijn bij Cruks, een uitsluitregister met daarin alle spelers die niet mogen gokken.

Gelukkig zijn er soepelere voorwaarden voor ondernemers die een winactie organiseren om hun bedrijf of product te promoten. Volgens de Kansspelautoriteit is er dan sprake van een promotioneel kansspel. En voor zo’n promotioneel kansspel hoef je niet over een vergunning te beschikken. Er zijn wel een aantal andere regels waaraan je je dan moet houden.

Voorwaarden voor vergunningsvrije, promotionele kansspelen

De eerste voorwaarde is dat een promotioneel kansspel gratis moet zijn. Aan de deelnemer mag wel worden gevraagd om communicatiekosten te betalen. Deze communicatiekost moet dan daadwerkelijk zijn gemaakt en mag niet meer bedragen dan € 0,45.

Een tweede voorwaarde is dat minderjarigen enkel mogen meedoen als ze de toestemming hebben van hun ouders. Bij het betrekken van jeugdige doelgroepen is het daarnaast belangrijk om zorgvuldig en terughoudend te zijn en om de prijzen op deze doelgroep af te stemmen. Verder mag je per product, dienst of organisatie maar een keer per jaar een promotioneel kansspel aanbieden.

Strengere regels bij grotere promotionele kansspelen

Als het om een klein promotioneel kansspel gaat, zijn er geen extra voorwaarden van toepassing. Bij een groter promotioneel kansspel is dat wel het geval. Volgens de Kansspelautoriteit is er sprake van een groter promotioneel kansspel als het prijzenpakket meer dan 4500 euro bedraagt. Dan mogen er per kansspel slechts twintig trekkingen plaatsvinden. Ook mag het prijzenpakket niet meer dan 100.000 euro bedragen. Tot slot moeten er algemene voorwaarden worden opgesteld en moeten deze voorwaarden aan de deelnemer bekend worden gemaakt.

Deze voorwaarden dienen duidelijkheid te scheppen over de spelregels. Voor deelnemers moet het bijvoorbeeld duidelijk zijn wat ze kunnen winnen, hoeveel mensen er iets kunnen winnen en welke voorwaarden er worden gehanteerd. Ook over andere zaken, zoals hoe en wanneer de trekking plaatsvindt, hoe de uitslagen bekend worden gemaakt en hoe de prijzen worden uitgereikt, moet je vooraf communiceren. In de Gedragscode promotionele kansspelen staan er nog heel wat andere zaken die in de voorwaarden moeten zijn opgenomen. Het is belangrijk dat deze algemene voorwaarden goed worden opgesteld. Daarom raden we aan om ze door een jurist of een advocaat te laten opstellen.

Juridische hulp bij het organiseren van winacties op sociale media

Houd er rekening mee dat er bij een kansspel mogelijk ook kansspelbelasting moet worden betaald. De Belastingdienst legt daarbij de verplichting op om een register bij te houden van de prijzen die zijn uitgekeerd. Alsook moet je rekening houden met de voorwaarden die door platforms als Facebook worden gehanteerd. Er is met andere woorden veel om aan te denken. Daarom raden we aan om er eerst even over te spreken met een van onze juristen. Wij stellen de algemene voorwaarden en het spelreglement voor je op en zorgen ervoor dat ook jij wint bij een winactie. Plan vandaag nog een intakegesprek in met een van onze juristen of advocaten.


MKBrecht.nl Bedrijfsjuristen & Advocaten

Met onze brede expertise binnen onze praktijkgebieden bedienen we cliënten in uiteenlopende sectoren. Van MKB, beursgenoteerde bedrijven en internationale ondernemingen tot (semi-)overheden en non-profit. We bieden juridische adviezen op alle niveaus, van boardroom tot individuele medewerker. Kenmerkend voor onze dienstverlening zijn de hoge kwaliteit, betrouwbaarheid en verdieping in specialismen.

Op zoek naar:


Meer weten over onze dienstverlening? Bel 085 25000 44

  • Wij werkten o.a. voor:
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner

Ontvang onze nieuwsbrief, vol met juridische tips