Ondernemen

Op hoeveel bedenktijd heeft mijn klant recht?

Tijdens een bedenktijd is het voor de klant mogelijk om van een overeenkomst af te zien. Bij een koop op afstand is de bedenktijd door de wet geregeld en heeft een consument bijna altijd recht op een bedenktijd van 14 dagen. In andere gevallen kan de bedenktijd ook worden afgesproken, bijvoorbeeld in een contract. We leggen het voor je uit.

14 dagen bedenktijd bij een koop op afstand

Een consument heeft recht op een bedenktijd bij een koop op afstand of een verkoop buiten de winkelruimte, bijvoorbeeld wanneer een consument iets aan de deur, aan de telefoon of online koopt. Het kan daarbij om een product gaan of om een dienst. Dit geldt wel enkel als een consument iets koopt van een bedrijf. Als een consument iets van een andere consument koopt, via bijvoorbeeld Marktplaats, heeft hij geen bedenktijd. Tenzij de consumenten een bedenktijd overeenkwamen.

De bedenktijd is er om consumenten te beschermen als ze het product niet hebben kunnen inspecteren en bedraagt standaard 14 dagen. Deze periode gaat in wanneer het product is geleverd. De verkoper kan een langere termijn afspreken, maar geen kortere.

Soms een jaar extra bedenktijd bij een koop op afstand

Er zijn gevallen waarin de bedenktijd met 1 jaar wordt verlengd. Een verkoper of dienstverlener moet de consument goed informeren over de bedenktijd. In het contract moet dan ook duidelijk staan dat de consument een bedenktijd heeft van 14 dagen, maar ook hoe hij hiervan gebruikmaakt en bij wie de consument zich dan moet melden. Daarnaast moet de consument een formulier krijgen om de koop ongedaan te kunnen maken. Als de verkoper of de dienstverlener zich niet aan deze regels houdt, wordt de bedenktijd met 1 jaar verlengd. Maar als het bedrijf tijdens deze periode van een jaar alsnog alles vertelt wat de consument moet weten, vervalt de verlenging van 1 jaar en begint er een nieuwe periode van 14 dagen te lopen.

Soms helemaal geen bedenktijd bij een koop op afstand

In een beperkt aantal gevallen heeft de consument geen recht op een bedenktijd. Het gaat voornamelijk om situaties waarbij de consument iets op maat liet maken, zoals een maatpak of een gegraveerde ring. Ook bij goederen die snel bederven, toegangskaartjes voor op een bepaalde datum of bij spullen waarvan de prijs snel wisselt (bv. aandelen of goud) hoeft de verkoper geen bedenktijd toe te kennen. Hij is dan wel verplicht om dit voor de koop mee te delen, want anders heeft de consument wél recht op een bedenktijd van 14 dagen.

Ten slotte zijn er gevallen waarin de consument geen recht op een bedenktijd heeft, ook niet als de verkoper dit niet voor de koop vertelt. Dit is onder andere het geval bij het boeken van een pakketreis, bij het kopen van een woning en wanneer iets van minder dan vijftig euro wordt gekocht op straat of aan de deur. In al deze gevallen is het echter wel toegestaan om afspraken te maken die voor de consument gunstiger zijn, bijvoorbeeld door wel een bedenktijd af te spreken.

Bedenktijd bij zakelijke overeenkomsten

In alle andere gevallen is er in principe geen sprake van een bedenktijd, bijvoorbeeld als een bedrijf een product koopt bij een ander bedrijf. Het is natuurlijk wel mogelijk om hier andere afspraken over te maken. Dergelijke afspraken worden opgenomen in een contract of in de algemene voorwaarden. Omdat er bij bedrijven geen wettelijke verplichtingen zijn, zijn deze afspraken niet aan bijzondere eisen onderhevig. Zo mag de afgesproken bedenktijd ook korter zijn dan 14 dagen bedragen, kan het voorschot verloren gaan en is het niet nodig om een modelformulier ter beschikking te stellen.

Verkoop jij aan consumenten en wil je de termijnverlenging van 1 jaar voorkomen? Of ga je overeenkomsten aan met een ander bedrijf en wil je graag een bedenktijd afspreken? Spreek er dan over met een van onze advocaten. Tijdens een gratis intakegesprek brengt onze advocaat je wensen en behoeften in kaart, waarna hij het document voor jou opstelt.


MKBrecht.nl Bedrijfsjuristen & Advocaten

Met onze brede expertise binnen onze praktijkgebieden bedienen we cliënten in uiteenlopende sectoren. Van MKB, beursgenoteerde bedrijven en internationale ondernemingen tot (semi-)overheden en non-profit. We bieden juridische adviezen op alle niveaus, van boardroom tot individuele medewerker. Kenmerkend voor onze dienstverlening zijn de hoge kwaliteit, betrouwbaarheid en verdieping in specialismen.

Op zoek naar:


Meer weten over onze dienstverlening? Bel 085 25000 44

  • Wij werkten o.a. voor:
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner

Ontvang onze nieuwsbrief, vol met juridische tips