Steeds vaker zie je zogenaamde vergelijkers op het internet verschijnen, tools waarmee je verschillende verzekeringen, makelaars of zelfs de kosten van een advocaat vergelijkt. Ook jij mag je op je website, in een folder of in een reclamecampagne met concurrenten vergelijken. Daaraan zijn wel een aantal regels verbonden. Volg deze regels goed, want anders riskeer je nadelige gevolgen.
Basisregels voor vergelijkende reclame
Tot 2002 was vergelijkende reclame verboden, maar sindsdien is het onder een aantal specifieke voorwaarden wel toegestaan. Uit de wet volgen er wel een achttal voorwaarden waaraan de vergelijkende reclame moet voldoen. Samenvattend kunnen we stellen dat de reclame niet misleidend mag zijn, je geen appels met peren mag vergelijken, je niet zomaar de goede naam van concurrenten mag beschadigen, je niet mag doen alsof de goederen van je concurrent namaak zijn en de vergelijkende reclame mag je geen oneerlijk voordeel opleveren. De belangrijkste voorwaarde is misschien nog wel dat je objectieve, controleerbare en representatieve gegevens moet gebruiken.
Objectieve vergelijking
Wat deze objectieve en controleerbare gegevens betreft, heeft het Europees Hof van Justitie in 2006 een belangrijke uitspraak gedaan. Het ging toen om een zaak tussen de Belgische supermarkt Colruyt en de concurrent Lidl. Colruyt had in een uitgebreide reclamecampagne aangegeven dat klanten bij hen 155 tot 293 euro per jaar kunnen besparen ten opzichte van discounters. Lidl vocht deze reclamecampagne aan.
Het Europees Hof van Justitie heeft daarbij aangegeven dat de reclame correct de vergelijkingsbestanddelen moet vermelden of moet aangeven hoe deze bestanddelen kunnen worden gevonden. Colruyt zou dus moeten aangeven hoe ze de berekening hebben gemaakt of op basis waarvan ze hun berekening hebben gemaakt (bv. gemiddeld aankooppatroon volgens een welbepaald onderzoek). Ook wanneer jij op jouw website een vergelijking maakt, moet je klanten voldoende uitgebreid informeren over hoe deze vergelijking werd gemaakt. Zo moet je vergelijking minstens controleerbaar zijn. Vaak schenken ondernemers hier te weinig aandacht aan en dat kan hen problemen opleveren. Ook marketingbureaus doen het niet altijd goed.
Aansprakelijkheid voor misleidende mededelingen
Concurrenten kunnen niet alleen eisen dat de reclamecampagne offline wordt gehaald, maar ze kunnen bovendien ook een schadeclaim indienen. Hierbij zit de concurrent zelfs in een luxepositie: hij hoeft enkel te beweren dat er sprake is van misleidende reclame en jij moet vervolgens bewijzen waarom de vergelijkende reclame wel juist en volledig is. Dat wil zeggen dat je zowel de juistheid als de volledigheid ervan moet bewijzen door middel van feitelijke gegevens of onderzoeken. Vooraf heb je dus maar beter al het nodige gedaan.
Lukt dat niet? Dan riskeer je een schadevergoeding te moeten betalen. Daarnaast zal de tegenpartij natuurlijk eisen dat je reclamecampagne uit de lucht wordt gehaald. Ten slot kan de tegenpartij ook nog eisen dat je een rectificatie publiceert waarbij je de fout aanpast en weergeeft wat de werkelijke situatie is.
Laat je adviseren door MKBrecht.nl
Durf jij de vergelijking aan te gaan en te zeggen dat je een aantal procent goedkoper bent of dat je producten duurzamer zijn? Dan mag dat niet zomaar en moet je dat ook objectief kunnen bepalen en aantonen. Wij raden aan om je vergelijkende reclame eerst even te laten toetsen door een jurist. Onze experts gaan na of de vergelijkende reclame aan alle voorwaarden voldoet. Maak vandaag nog een belafspraak met een van onze juridische specialisten.
MKBrecht.nl Bedrijfsjuristen & Advocaten
Met onze brede expertise binnen onze praktijkgebieden bedienen we cliƫnten in uiteenlopende sectoren. Van MKB, beursgenoteerde bedrijven en internationale ondernemingen tot (semi-)overheden en non-profit. We bieden juridische adviezen op alle niveaus, van boardroom tot individuele medewerker. Kenmerkend voor onze dienstverlening zijn de hoge kwaliteit, betrouwbaarheid en verdieping in specialismen.
Op zoek naar:
Meer weten over onze dienstverlening? Bel 085 25000 44