Huurovereenkomst Bedrijfsruimte

Onze Expertise

Direct laten opstellen, aanpassen of controleren door onze advocaten en bedrijfsjuristen vanaf 99,-

  • Contract op maat: onze juristen zijn 1,5 à 2,5 uur bezig
  • In een gratis telefonische intake bespreken we alle wensen
  • Binnen 7 werkdagen opgeleverd, spoedlevering mogelijk
  • Vaste tarieven en achteraf betalen na het conceptdocument
  • Beschikbaar in Nederlands en Engels

Hoe werkt het?
In onze dienstverlening zit een gratis adviesgesprek, een conceptdocument, een aanpassingsronde en een finaal document. Wij factureren na het versturen van het conceptdocument.

Vragen over onze dienstverlening? Bel 085 25000 44


Wij werkten o.a. voor:
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner
  • MKBrecht.nl partner


mr. Jaime Boogaers
mr. Jaime Boogaers
Ondernemingsrecht
Advocaat, 16 jaar ervaring

Kies voor Maatwerk. Samen maken we een afspraak om je wensen te bespreken, daarna zullen we beginnen aan het document.

Onze aanpak

  • Telefonische intake met jurist
  • Wij gaan aan de slag
  • Ontvang concept of advies
  • Geef wijzigingen door
  • Ontvang definitief contract



Kies voor Maatwerk

Kies voor persoonlijk contact en specialistische hulp. Beperk risico's en aansprakelijkheid met behulp van onze kundige advocaten & bedrijfsjuristen. Loop geen onnodige risico’s.

Maatwerk
  • Meest gekozen Huurovereenkomst Bedrijfsruimte op maat vanaf249,- per document Samen zullen we een telefonische intake houden over de wensen. Wij leveren alléén documenten op maat geschreven op het bedrijf en situatie. Na de telefonische intake beginnen wij met het opstellen van het document.
  • Huurovereenkomst Bedrijfsruimte laten nakijken vanaf99,- per document Document ontvangen of zelf opgesteld? Laat het document nakijken. Samen zullen we een telefonische intake houden over het document. In deze intake bespreken we alle vragen en wensen. In een vervolgafspraak zullen we alle vragen beantwoorden.
  • Huurovereenkomst Bedrijfsruimte laten aanpassen vanaf249,- per document Document zelf opgesteld? Laat het document nakijken en aanpassen. Samen zullen we een telefonische intake houden over het document. Hierna zullen wij het document gaan aanpassen.
Reviews (9)
Anoniem

Betrouwbaar en deskundig personeel.

Charles

Aanrader!

Ludwig

Ben heel blij dat ik voor mkbrecht.nl heb gekozen voor het nakijken van de huurovereenkomst van mijn toekomstige bedrijfsruimte.

Simon

Top!

Anoniem

Dankbaar.

Tahir

Goed bereikbaar.

E. van Wetering

Duidelijke uitleg en snelle afhandeling

Anoniem

De telefonische intake was prettig en verhelderend. Daarna volgde een snelle en professionele afhandeling.

Patrick

Altijd vriendelijk en goed geholpen.

Over ons

Onze Expertise

Onze juristen zijn gespecialiseerd in het opstellen, nakijken en aanpassen van juridische documenten en contracten. Wij stellen documenten op die bij jouw bedrijf passen. De documenten worden op maat voor jou opgesteld en zijn altijd geschreven naar de meest recente wetgeving. Je document wordt altijd gecontroleerd door meerdere advocaten/juristen zodat je altijd het meest ideale document krijgt.

Specifieke Branche

Mocht je in een specifieke branche zitten dan nemen wij die bepalingen altijd mee. Wij hebben verschillende juristen in dienst met verschillende achtergronden in recht.

Heldere taal

Juridische taal is lastig, daarom leggen wij je alles graag uit als je iets niet begrijpt. Heb je vragen, neem dan gerust contact met ons op.

Onze Feiten

  • Wij stellen 50.000 documenten per jaar op
  • We bestaan sinds 2001
  • Altijd vaste tarieven
  • Alleen Juridisch maatwerk

  • Maatwerk
  • Reviews (9)
  • Over Ons
  • Meest gekozen Huurovereenkomst Bedrijfsruimte op maat vanaf249,- per document Samen zullen we een telefonische intake houden over de wensen. Wij leveren alléén documenten op maat geschreven op het bedrijf en situatie. Na de telefonische intake beginnen wij met het opstellen van het document.
    • Onze jurist is 2 à 3 uur bezig met het document
    • Telefonische intake met onze bedrijfsjuristen
    • Opstellen van het document
    • Binnen 7 werkdagen opgeleverd, spoedlevering mogelijk
  • Huurovereenkomst Bedrijfsruimte laten nakijken vanaf99,- per document Document ontvangen of zelf opgesteld? Laat het document nakijken. Samen zullen we een telefonische intake houden over het document. In deze intake bespreken we alle vragen en wensen. In een vervolgafspraak zullen we alle vragen beantwoorden.
    • Onze jurist is 1 à 2 uur bezig met het document
    • Telefonische intake met onze bedrijfsjuristen
    • Controleren van het huidige document op de vraag en wensen
    • Binnen 3 werkdagen opgeleverd, spoedlevering mogelijk
  • Huurovereenkomst Bedrijfsruimte laten aanpassen vanaf249,- per document Document zelf opgesteld? Laat het document nakijken en aanpassen. Samen zullen we een telefonische intake houden over het document. Hierna zullen wij het document gaan aanpassen.
    • Onze jurist is 2 à 3 uur bezig met het document
    • Telefonische intake met onze bedrijfsjurist
    • Controleren en aanpassen van het huidige document
    • Binnen 7 werkdagen opgeleverd, spoedlevering mogelijk

Reviews

Anoniem

Betrouwbaar en deskundig personeel.

Charles

Aanrader!

Ludwig

Ben heel blij dat ik voor mkbrecht.nl heb gekozen voor het nakijken van de huurovereenkomst van mijn toekomstige bedrijfsruimte.

Simon

Top!

Anoniem

Dankbaar.

Tahir

Goed bereikbaar.

E. van Wetering

Duidelijke uitleg en snelle afhandeling

Anoniem

De telefonische intake was prettig en verhelderend. Daarna volgde een snelle en professionele afhandeling.

Patrick

Altijd vriendelijk en goed geholpen.

Over ons

Onze Expertise

Onze juristen zijn gespecialiseerd in het opstellen, nakijken en aanpassen van juridische documenten en contracten. Wij stellen contracten op die bij jouw bedrijf passen. De contracten worden op maat voor jou opgesteld en zijn altijd geschreven naar de meest recente wetgeving. Je contract wordt altijd gecontroleerd door meerdere advocaten/juristen zodat je altijd het meest ideale contract krijgt.

Specifieke Branche

Mocht je in een specifieke branche zitten dan nemen wij die bepalingen altijd mee. Wij hebben verschillende juristen in dienst met verschillende achtergronden in recht.

Heldere taal

Juridische taal is lastig, daarom leggen wij je alles graag uit als je iets niet begrijpt. Heb je vragen, neem dan gerust contact met ons op.

Onze Feiten

  • Wij stellen 50.000 contracten per jaar op
  • We bestaan sinds 2001
  • Altijd vaste tarieven
  • Alleen Juridisch maatwerk

Startende ondernemer?

  • Kies voor een van onze voordelige starterspakketten
  • Direct goed gedekt
  • In een telefonische intake bespreken we alle wensen
  • Binnen 7 werkdagen opgeleverd, spoedlevering mogelijk
  • Vaste tarieven en achteraf betalen na concept
Bekijk starterspakketten

Vrijblijvende offerte aanvragen

Is er een specifieke situatie die maatwerk verlangt, vraag dan een offerte aan.

  • We bespreken de persoonlijke situatie
  • Ontvang een offerte op maat
  • Geheel vrijblijvend & kosteloos
Naam(Vereist)

Huurovereenkomst Bedrijfsruimte (Uitgelegd)

Wat is een huurovereenkomst bedrijfsruimte?

Een huurovereenkomst bedrijfsruimte, waaronder ook de winkelruimte en de middenstandsruimte, is een overeenkomst waarin afspraken worden vastgelegd in een huurovereenkomst bedrijfsruimte.

Er worden twee soorten bedrijfsruimten die we onderscheiden in het huurrecht in Nederland: bedrijfsruimte of winkelruimte of middenstandsbedrijfsruimte en de andere soort wordt overige bedrijfsruimte genoemd. Voorbeelden van een overige bedrijfsruimte zijn een school, een fabriekshal of een kantoorpand (of kantoorruimte) bedoeld.

De bedrijfsruimte is bijvoorbeeld een banketbakkerswinkel, een viswinkel, een bistro of een café. Er zijn belangrijke juridische verschillen hoe het huurrecht wordt behandeld bij winkelruimte en overige bedrijfsruimte.

Wat belangrijk is om te weten is dat niet bepalend is of er in een huurovereenkomst wordt gesproken van bedrijfsruimte of overige bedrijfsruimte, maar wat huurder en verhuurder bij het aangaan van de huurovereenkomst hebben bepaald waarvoor de ruimte zou worden gebruikt.

Die bestemming is bepalend of de huur valt onder de regelgeving van bedrijfsruimte of overige bedrijfsruimte. Ondanks dat er in de praktijk wel grensgevallen bekend zijn, mag het onderscheid tussen bedrijfsruimte (winkelruimte of middenstandsruimte) en overige bedrijfsruimte (kantoorruimte) wel duidelijk zijn.

De bescherming van de huurder is bij de bedrijfsruimte (verder: winkelruimte) beter dan bij overige bedrijfsruimte. Dit komt omdat de huurder sterk afhankelijk is van de locatie van de winkelruimte en hier best goed in geïnvesteerd kan hebben. Het is logisch dat een bakkerij op een locatie zit die veel belangrijker is voor de bakkerij dan een administratiekantoor dat op een industrieterrein zit.

De bakkerij zal een klantenkring hebben opgebouwd van mensen uit de directe omgeving terwijl dat voor een administratiekantoor minder van belang is. De bescherming voor de huurder is redelijk groot: de verhuurder zal tussentijds alleen kunnen opzeggen op het moment dat de huurder zich contractueel slecht gedraagt of dat de verhuurder hoogdringende redenen kan aandragen.

Een huurcontract bij winkelruimte wordt in de regel aangegaan voor een periode van twee keer vijf jaren. De huurder kan dan wel na vijf jaar de huur opzeggen, maar dan moet de opzegging één jaar voordat de huurperiode afloopt gedaan worden. Bij overige bedrijfsruimte is de opzegtermijn meestal gelijk aan de periode waarover huur wordt betaald (bijvoorbeeld één maand).

Contractueel kan overigens een langere periode worden overeengekomen tussen partijen.

Waarom moet ik een huurovereenkomst bedrijfsruimte hebben?

Je gaat een overeenkomst aan voor langere tijd en de bedrijfsruimte die je gaat huren, is voor jou als middenstander ontzettend waardevol. Een goede locatie zorgt voor een natuurlijke stroom mensen langs je winkel of bedrijf maar zorgt er ook voor dat je door de jaren heen veel terugkerende klanten gaat krijgen.

In de praktijk wordt een huurovereenkomst voor dit type bedrijfsruimte voor een periode van twee keer vijf jaren aangegaan. Huurder en verhuurder hebben na 5 jaar de mogelijkheid om op te zeggen en anders loopt de overeenkomst nog eens 5 jaar door.

Gezien het belang van de locatie van je winkelruimte en de looptijd van de overeenkomst, is het uitermate belangrijk dit schriftelijk vast te leggen en dit juridisch goed te laten opstellen of controleren.

Wat staat er in een huurovereenkomst bedrijfsruimte?

Let er goed op dat de ruimte die je gaat huren, ook inderdaad onder de wettelijke beschrijving van de bedrijfsruimte (winkelruimte) valt. Dit zorgt ervoor dat je beter beschermd bent tegen de wil van de verhuurder om je uit de winkelruimte te krijgen.

Dit kan hij alleen doen op het moment dat hij een jaar voor afloop van de huurperiode (van vijf jaren) opzegt of als er hoogdringende redenen zijn. In de huurovereenkomst bedrijfsruimte neem je natuurlijk duidelijk op om welke bedrijfsruimte het gaat en hoe lang deze gehuurd zal worden.

Die bedrijfsruimte (winkelruimte) kan worden beschreven maar denk er ook aan dat er wellicht een deel van de inventaris mee gehuurd gaat worden. Naast de beschrijving van de winkelruimte zorg je er dus ook voor dat het deel van de inventaris goed beschreven is.

In de praktijk zien we vaak een huurperiode voor winkelruimte van twee keer vijf jaren. Voorts worden er uiteraard afspraken gemaakt over gas, water en elektriciteit (is de huurprijs inclusief of exclusief deze zaken) en de huurprijs. Vaak wordt er ook een waarborgsom of een bankgarantie opgenomen.

De verhuurder zal verlangen dat de huurder zich gedraagt zoals van een goede huurder verwacht mag worden. De verhuurder kan verlangen dat de huurder de winkelruimte gebruikt waarvoor het contractueel voor is bedoeld en dat na afloop van de huurovereenkomst het gehuurde weer terug wordt gebracht in de oorspronkelijke staat.

Vaak wordt er ook bepaald dat als een huurder veranderingen aan de ruimte wilt aanbrengen, dat hij hiervoor toestemming moet vragen aan de verhuurder.

Het is logisch dat je bedrijfsruimte voor langere tijd aangaat. Een periode van 5 jaar is een flinke periode waarvoor je je gaat vastleggen. Daarom is het slim om de huurovereenkomst bedrijfsruimte te laten opmaken of controleren door juristen.

Wat gebeurt er als ik geen huurovereenkomst bedrijfsruimte heb?

Wanner je geen schriftelijke huurovereenkomst bedrijfsruimte hebt,  zijn de afspraken niet duidelijk en heb je niks om op terug te vallen. Het huurrecht biedt beschermende maatregelen. Wanneer jij geen schriftelijke huurovereenkomst hebt, kan je niet bewijzen wat jouw rechten zijn.

Omdat de bedrijfsruimte of winkelruimte zo belangrijk is voor de ondernemer, heeft het huurrecht beschermende maatregelen genomen tegen het opzeggen van de huur door de verhuurder.

Voorkom overbodige risico’s en leg de afspraken vast in een huurovereenkomst bedrijfsruimte zodat je juridisch sterk staat. Raadpleeg een deskundig jurist voor het controleren of opstellen van je huurovereenkomst bedrijfsruimte!

Neem contact met ons op

Annelore Hendriks

Meer weten over onze dienstverlening?
Neem dan contact op met onze specialisten.

Ontvang onze nieuwsbrief, vol met juridische tips

Plan gratis intake