Wat wij doen
Op het moment dat een gerechtsdeurwaarder zich niet aan de regels houdt, kan een klacht worden ingediend. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de situatie dat de deurwaarder de beslagvrijvoet niet wilt aanpassen, de deurwaarder een onterecht beslag niet stopt of de deurwaarder meer kosten in rekening brengt dan dat wettelijk gezien mag. Een deurwaarder heeft altijd een klachtenregeling opgenomen, zodat duidelijk is op welke wijze een klacht kan worden ingediend. Indien de klacht bij de deurwaarder niet leidt tot een gewenst resultaat, is het mogelijk om naar de Nationale ombudsman of de Kamer voor gerechtsdeurwaarders te gaan.
Een klacht bij de Nationale ombudsman dient binnen één jaar te worden ingediend. Een klacht bij Nationale ombudsman kan maar voor een aantal soorten klachten worden ingediend. Na de klacht zal de Nationale ombudsman verder adviseren en bemiddelen met de gerechtsdeurwaarder. Tevens kan een klacht worden ingediend bij de Kamer voor gerechtsdeurwaarders. De Kamer voor gerechtsdeurwaarders kan wel een maatregel of straf opleggen aan de gerechtsdeurwaarder. Een dergelijke klacht dient binnen drie jaar te worden ingediend.